Πρωτόκολλο συνεργασίας του Εθνικού Θεάτρου με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

xatzakis-gkioulekas-fotografia ARXONTIDIS
ΤΕΤΑΡΤΗ, 19 ΜΑΡΤΙΟΥ 2014

Ο (πολύπαθος) τομέας της θεατρικής παιδείας βρίσκεται στο επίκεντρο της νέας συνεργασίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τις Πανεπιστημιακές Σχολές Θεατρικών Σπουδών και Καλών Τεχνών.

Στην κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν σήμερα το μεσημέρι ο αρμόδιος υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Κωνσταντίνος Γκιουλέκας και ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρης Χατζάκης- οι οποίοι πλέον δεσμεύονται με σχετικό πρωτόκολλο συνεργασίας- παρουσιάστηκε το φιλόδοξο σχέδιο για την προσθήκη νέων μαθημάτων και ειδικοτήτων σχετιζόμενων με το χώρο του θεάτρου στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) και στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης.

Η θεατρική παιδεία προστίθεται πλέον ως θεματική ενότητα στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης τα οποία λειτουργούν σε αρκετούς Δήμους.

Στελέχη του Εθνικού Θεάτρου θα συνεργάζονται στενά με τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας, λειτουργώντας ουσιαστικά ως τεχνικοί σύμβουλοι, προκειμένου να καταρτιστούν προγράμματα εκπαίδευσης στα ΔΙΕΚ για την καθιέρωση τεσσάρων  ειδικοτήτων:  βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου, μηχανικός σκηνής-φροντιστής, τεχνικός μακιγιάζ και θεατρικών κομμώσεων και κατασκευαστής θεατρικού ενδύματος.

«Είναι σημαντικό να πιστοποιήσουμε αυτές τις ειδικότητες αλλά και να διδάξουμε στους ανθρώπους που τις εξασκούν βασικά πράγματα για την ιστορία του θεάτρου», σχολίασε ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας. 

Από τον διετή κύκλο σπουδών στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης τα δύο πρώτα εξάμηνα θα είναι αφιερωμένα σε θεωρητικά μαθήματα ενώ στο δεύτερο χρόνο θα παρέχεται η πρακτική εξειδίκευση.

Οι σπουδαστές στα ΔΙΕΚ, στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης θα έχουν επιπλέον, το προνόμιο του μειωμένου εισιτηρίου για όλες τις παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου, σε όλη την επικράτεια (το μειωμένο εισιτήριο θα ορίζεται στα 8 ευρώ).

«Η ιδέα για όλο αυτό το πρόγραμμα ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη, πριν κάποια χρόνια, όταν ο Σωτήρης Χατζάκης βρισκόταν στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κι εγώ ήμουν δημοσιογράφος και βουλευτής. Από τότε συζητούσαμε για το πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε αυτό το άνοιγμα στον πολιτισμό. Μας απασχολούσε το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι περνούν έξω από τις κρατικές σκηνές γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις παραγωγές τους» σχολίασε ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου από την πλευρά του υπογράμμισε: «Θεωρώ τολμηρές όλες τις κινήσεις που αφορούν τον πολιτισμό. Όταν μιλάμε για ανάπτυξη, συστατικό στοιχείο της πρέπει να είναι ο πολιτισμός, διαφορετικά η ανάπτυξη γίνεται κενό γράμμα. Το νέο πρόγραμμα πέραν του ότι απευθύνεται σε μια μεγάλη γκάμα νέων ανθρώπων, δημιουργεί παράλληλα και  θέσεις εργασίας, μια σειρά ειδικοτήτων που θα απορροφηθούν από το Εθνικό Θέατρο και άλλους οργανισμούς.

Χρειάζονται ηθοποιοί, σκηνοθέτες, θεωρητικοί του θεάτρου, τεχνικοί κ.τ.λ στο νέο αυτό πρόγραμμα. Είναι επίσης σημαντικό να εγγραφεί στη συνείδηση των μαθητών η πρακτική του θεάτρου».

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Γκιουλέκα πρόκειται για  μια σημαντική πρωτοβουλία στο χώρο της δωρεάν εκπαίδευσης:«Πολλοί  θα ήθελαν να αποκτήσουν γνώσεις γύρω από τον πολιτισμό, αλλά έτσι όπως είναι δομημένο το σύστημά μας, θα έπρεπε να δώσουν εξετάσεις και να παρακολουθήσουν κάποια Ανώτατη ή δραματική σχολή». Τώρα όμως ανοίγονται νέες δυνατότητες.

Το καυτό ζήτημα ασφαλώς είναι ποιοι και με ποια κριτήρια θα διδάξουν: «Οι εκπαιδευτές θα προέρχονται από όλο τον καλλιτεχνικό χώρο, δεν θα περιοριστούμε στο Εθνικό Θέατρο. Η επιλογή θα γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, όπως για παράδειγμα μεταπτυχιακά, χρόνια προϋπηρεσίας κ.τ.λ.» υποστήριξε ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας.

Το Εθνικό Θέατρο είναι έτοιμο να φιλοξενήσει και τους σπουδαστές που θα θελήσουν να κάνουν εκεί την πρακτική τους, δεσμεύτηκε ο Σωτήρης Χατζάκης, προσθέτοντας: «είναι αυτονόητο ότι σε οποιαδήποτε απόπειρα πρακτικής εφαρμογής θα διατίθεται η υλικοτεχνική υποδομή του Εθνικού Θεάτρου. Άλλωστε ήδη παρέχουμε κοστούμια, ηλεκτρολογικό εξοπλισμό-όπως έγινε πρόσφατα στην περίπτωση του Θεάτρου Τέχνης αλλά και σε πολλές ομάδες».

Ένας ακόμη στόχος του Εθνικού είναι η ενίσχυση του ερασιτεχνικού θεάτρου:«Πρόθεσή μας είναι να ενισχύσουμε το ερασιτεχνικό θεατρικό κίνημα της χώρας που από την Ορεστιάδα μέχρι την Κρήτη, έχει να επιδείξει σημαντικές παραστάσεις που πολλές φορές είναι ανώτερες και  από τις επαγγελματικές. Μάλιστα πιστεύω ότι όσοι δραστηριοποιούνται σε αυτό προστατεύουν τον τόπο τους, από τις λεγόμενες αρπαχτές, από εύκολες, εμπορικές παραστάσεις», υπογράμμισε ο Σωτήρης Χατζάκης.

Ειδική αναφορά έγινε και στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας στα σωφρονιστικά καταστήματα που έχουν ως τώρα πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Είναι ενδεικτικό, τόνισε ο Γκιουλέκας, ότι μόνο το 6% από όσους τα παρακολούθησαν επέστρεψαν στη φυλακή για κάποιου είδους παραβατική συμπεριφορά.

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων θα έχει «ανοιχτή συνεργασία», με τις Πανεπιστημιακές Σχολές Θεατρικών Σπουδών και Καλών Τεχνών και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος για αντίστοιχα θέματα που άπτονται τις δομές της Δια Βίου Μάθησης.

Μάνια Στάικου