Μάργκαρετ Θάτσερ: «ζωντανεύει» στο θεατρικό σανίδι

thatser JIM HOLLANDER
ΤΕΤΑΡΤΗ, 09 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2014

Η βασίλισσα Ελισάβετ και η Μάργκαρετ Θάτσερ μιλούσαν πίσω από κλειστές πόρτες. Τι έλεγαν άραγε; Η Μόιρα Μπουφίνι στο θεατρικό έργο της «Handbagged» άφησε τη φαντασία της να οργιάσει και το αποτέλεσμα ήταν μια καυστική κωμωδία που παρουσιάζεται και πάλι στο Vaudeville Theatre του Λονδίνου.

Με αυτή την αφορμή, η διάσημη Αγγλίδα δραματουργός και σκηνοθέτις (γνωστή και στους Έλληνες θεατρόφιλους με το έργο της «Το δείπνο» αλλά και τον μονόλογο «Τζόρνταν» που είχε γράψει μαζί με την Αννα Ρέινολντς), δημοσίευσε στην Guardian ένα άρθρο για τη σχέση της με το «φαινόμενο» Θάτσερ.

Ο πρώτος πυρήνας για το «Handbagged» είχε προκύψει από ένα μισάωρο θεατρικό της που είχε γραφτεί για το αφιέρωμα «Γυναίκες και πολιτική». Κάπως έτσι άρχισε η δική της έρευνα για την ιέρεια του νεοφιλευθερισμού, τη Σιδηρά Κυρία.

Και όσο προχωρούσε αυτή η διαδικασία αισθανόταν να την κατανοεί όλο και περισσότερο: «στο τέλος η ανυπότακτη φύση της την κατέβαλε. Αν έχεις μελετήσει ποτέ τραγωδία θα διαπιστώσεις ότι είναι η κλασική τραγική πρωταγωνίστρια. Η ακαμψία της ήταν ταυτόχρονα το μυστικό της επιτυχίας της και το μεγαλύτερο ελάττωμα. Και παρότι με σκοτώνει να πω-ναι, κατέληξα να σέβομαι ορισμένα στοιχεία της.

Ήταν γίγαντας. Οι υπουργοί της ήταν ανθρωπάκια. Kατόρθωσε να εμπνεύσει τη λατρεία και το μίσος μας. Η δύναμη της θέλησής της ήταν εκπληκτική…Θα μπορούσε να δώσει μαθήματα για το πώς να είσαι πάντα ο σωστός και  να μην ακούς. Αυτή ήταν η κυβέρνησή μας. Μόνη της. Πόσο επικίνδυνο ήταν αυτό για τη δημοκρατία μας-και για έναν δραματουργό, πόσο συναρπαστικό…»  υπογραμμίζει η Μόιρα Μπουφίνι.

Η συγγραφέας ήταν μόλις 13 ετών όταν η Θάτσερ βγήκε στο πολιτικό προσκήνιο. Παρακολούθησε έντρομη την άνοδο αλλά και την πτώση της. Και προσπαθούσε να εξηγήσει στα παιδιά της γιατί πολλοί συμπατριώτες το…γιόρτασαν όταν η αμφιλεγόμενη πολιτικός πέθανε.

Η Θάτσερ  μπορεί να τραβούσε τους κεραυνούς, αλλά αυτό δεν ήταν και τόσο κακό, σύμφωνα με την διάσημη συγγραφέα: «Υπήρχε μια ειλικρίνεια στην αυταρχική στάση της Μάργκαρετ Θάτσερ που δεν τη συναντάμε σήμερα στην πολιτική. Η κυβέρνησή μας δαιμονοποιεί τους φτωχούς και επιτίθεται στις δημόσιες υπηρεσίες πιο αδίστακτα παρά ποτέ, αλλά το κάνει με ένα ελαφρά συμπονετικό χαμόγελο, σαν να θέλει να μας υπενθυμίσει ότι οι ίδιοι είναι καλοί. Και μετά βίας διαμαρτυρόμαστε».

Δεν είναι η πρώτη φορά ωστόσο που η Μάργκαρετ Θάτσερ «συναντά» την βασίλισσα Ελισάβετ στο θεατρικό σανίδι. Το ίδιο είχε συμβεί και με το πετυχημένο θεατρικό έργο «The audience» του Πίτερ Μόργκαν που παρουσίαζε τις ακροάσεις της βασίλισσας με 12 πρωθυπουργούς της Αγγλίας. Η  Έλεν Μίρεν τιμήθηκε με το βραβείο Ολίβιε για την ερμηνεία της ως βασίλισσα Ελισάβετ αλλά και η Μάργκαρετ Θάτσερ της Χέιντν Γκουίν είχε αποσπάσει πολύ θετικές κριτικές. Οι Βρετανοί προσεγγίζουν τις δύο απρόσιτες, ισχυρές γυναίκες-αινίγματα της χώρας τους με τη λυτρωτική δύναμη της κωμωδίας...

Μάνια Στάικου