Ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς σκηνοθετεί τη Μαρία Ναυπλιώτου
Ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς στη νέα του μουσικοθεατρική παραργωγή «Τα ημερολόγια μιας θλιμμένης βασίλισσας» συνθέτει ένα παλίμψηστο αντιπολεμικών κειμένων που διαθλώνται μέσα από τη γυναικεία ματιά.
Ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς στη νέα του μουσικοθεατρική παραργωγή «Τα ημερολόγια μιας θλιμμένης βασίλισσας» συνθέτει ένα παλίμψηστο αντιπολεμικών κειμένων που διαθλώνται μέσα από τη γυναικεία ματιά. Πρωταγωνιστεί η Μαρία Ναυπλιώτου , στο ρόλο της κόρης ενός στρατηγού η οποία έζησε το δράμα του γιουγκοσλαβικού πολέμου (1991-1995). H παράσταση ανεβαίνει στο Ηρώδειο στις 27 Σεπεμβρίου.
Το μονόλογο της Ντούσενκα, της ηρωίδας που υποδύεται η Μαρία Ναυπλιώτου θα συνοδεύει ένα κλασικό σύνολο μουσικής και χορωδίας, εν είδει recitando accompagnato-φόρμα ιδιαίτερα αγαπητή στον 16ο αιώνα που οδήγησε στην πρώτη όπερα του Μοντερβέντι. Ο Μπρέγκοβις αναβιώνει με ευρηματικό τρόπο το συγκεκριμένο είδος για να συνοδεύσει μια φορτισμένη αφήγηση που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων κείμενα του Σαίξπηρ, του νομπελίστα Βόσνιου συγγραφέα Ίβο Aντριτς, του Γάλλου λυρικού ποιητής του 16ου αιώνα Πιερ ντε Ρονσάρ και του Σιντράν. Τα κείμενα έχουν επιλεγεί από τον ίδιο τον συνθέτη, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης.
Ο Μπρέγκοβιτς χρησιμοποιεί ως πηγή έμπνευσης και αφετηρία τα γεγονότα του γιουγκοσλαβικού πολέμου , ωστόσο στη συνέχεια ανοίγει την προοπτική του κειμένου του για να συμπεριλάβει μαρτυρίες από διάσημες γυναίκες οι οποίες βίωσαν τις συνέπειες των πράξεων που πήραν οι ισχυροί άντρες της ζωής τους. Η γυναίκα βρίσκεται στο επίκεντρο ως σύζυγος, ερωμένη, μητέρα, κόρη.
Το πολυφωνικό αυτό ταξίδι στο χρόνο και το χώρο ξεκινάει από την αφηγήτρια του έργου. Η Ντούσανκα βρίσκεται μόνη, αποκλεισμένη στο σπίτι της στο σερβικό τμήμα του Σεράγεβο. Εξαρτημένη από ναρκωτικές ουσίες, πασχίζει να ανακαλύψει λίγο χαρτί για να καπνίσει τα τσιγάρα της. Ήδη έχει χρησιμοποιήσει όλα τα βιβλία της βιβλιοθήκης της, με εξαίρεση τη Βίβλο. Όταν ανοίγει το ιερό βιβλίο ανακαλύπτει κρυμμένο το ημερολόγιο της μητέρας της. Η δεύτερη, προσπάθησε να καταγράψει με έμμεσο τρόπο τον δυστυχισμένο βίο της, δανειζόμενη τα λόγια διάσημων γυναικών που βρέθηκαν εγκλωβισμένες σε έναν κόσμο βίας και σκληρότητας.
Εξοικειωμένη χάρη στα μαθήματα λογοτεχνίας που παρέδιδε, η μητέρα της Ντούσανκα ταξιδεύει την κόρη της σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους.
Η εποχή της Νάντια Στάλιν και των εκκαθαρίσεων, η ρωσίδα ποιήτρια Aνα Αχμάτοβα, ο Μάξιμ Γκόρκι, ο Ραμπελέ, ο Μάλεβιτς και ο Καντίνσκι αποτελούν μερικούς μόνο από τους σταθμούς σε αυτή τη λογοτεχνική εξιστόρηση, από την οποία απουσιάζει η «ένδοξη» και επική παρουσίαση του πολέμου.
Ο Μπρέγκοβιτς σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε τους Έλληνες δημοσιογράφους τόνισε ότι τον ενδιέφερε να αντιπαραθέσει «στη μεγάλη εικόνα μέσα από την οποία συλλαμβάνουμε ιστορικά έναν πόλεμο», την ατομική ιστορία, από τη γυναικεία πλευρά, καθώς «ο πόλεμος είναι στην πραγματικότητα μια σειρά από οικογενειακές τραγωδίες». Στα φωνητικά μέρη του έργου θα συμμετέχουν δύο βαρύτονοι, δύο γυναίκες και έξι άνδρες χορωδοί-τραγουδιστές.
Πληροφορίες: H παράσταση «Τα Ημερολόγια μιας θλιμμένης βασίλισσας» ανεβαίνει στις 27 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο. Τηλεφωνικές κρατήσεις στο 2103362888. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζωνη: 70 ευρώ, ΑΆ ζώνη 50 ευρώ, Β΄ζώνη 45 ευρώ, ΓΆ ζωνη 40 ευρώ, άνω διάζωμα 30 ευρώ.







