Θοδωρής Γκόνης: «…Πολεμική τέχνη δεν είναι η ζωή και το θέατρο;»

thodoris-gkonis-fotografia-portreto-me-gualia

Ο Θοδωρής Γκόνης, καλλιτεχνικός διεθυντής του Φεστιβάλ Φιλίιππων και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας.

ΤΡΙΤΗ, 19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014

Το νέο θεατρικό κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη, με τον περίεργο τίτλο «Donna abbandonata ή πολύ με στενοχωρήσατε κύριε Γιώργο μου» μας υπενθυμίζει με ποιητικές αιχμές την απουσία του λογοτέχνη Γιώργου Χειμωνά και ανεβαίνει στη γενέτειρά του, την Καβάλα.

Και ο «ηθικός αυτουργός» είναι, όπως εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς, ο Θοδωρής Γκόνης, ο ανήσυχος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας, ο οποίος της ανέθεσε αυτή την ξεχωριστή «παραγγελία» για το φεστιβάλ, αναλαμβάνοντας παράλληλα τη σκηνοθετική ενορχήστρωση του νέου κειμένου. Ο ίδιος άλλωστε πριν λίγα χρόνια είχε πείσει τη Λούλα Αναγνωστάκη να γράψει για τον αγαπημένο της Γιώργο, το «Ο Γιώργος ως Άμλετ».

Το αποτέλεσμα της  θεατρικής σύμπραξης του Θοδωρή Γκόνη και της Γλυκερίας Μπασδέκη θα παρουσιαστεί στις 22, 23 και 24 Αυγούστου (στο κλιματιζόμενο) θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου, στην Καβάλα. Θυμίζουμε ότι η ποιήτρια  Γλυκερία Μπασδέκη, εισήλθε δυναμικά στο χώρο του θεάτρου με τα έργα της «Στέλλα travel-η γη της απαγγελίας» και τη sold-out παράσταση του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών, με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, «Ραμόνα travel: η γη της καλοσύνης».

Την πρώτη παράσταση, μια ελεύθερη διασκευή της κινηματογραφικής «Στέλλας» του Κακογιάννη, την είχε ξεχωρίσει ο Θοδωρής Γκόνης, όταν την είχε δει στην Αθήνα, ενώ δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό του και για την πρόσφατη συμμετοχή της Μπασδέκη στο Φεστιβάλ Αθηνών. «Δεν γνωριζόμουν προσωπικά με την Γλυκερία, ήξερα όμως το έργο της κι αυτό είχε σημασία. Δεν παραγγέλνουμε σε κάποιους έργα για το φεστιβάλ λόγω των γνωριμιών μας αλλά επειδή εκτιμούμε τη δουλειά τους», τονίζει ο Θοδωρής Γκόνης και προσθέτει: «Άλλωστε η Γλυκερία εργάζεται και ζει στη γειτονική Ξάνθη και το Φεστιβάλ Φιλίππων δεν ανήκει μόνο στην πόλη της Καβάλας αλλά και στην ευρύτερη περιοχή».

Το νέο, συμβολικό έργο της Μπασδέκη διαδραματίζεται σε ένα… κομμωτήριο. Μια γυναίκα μιλάει για τον εκλιπόντα Γιώργο Χειμωνά και μια άλλη την ακούει χτενίζοντας τα μαλλιά της… «Δεν είναι ακριβώς κομμωτήριο, είναι ένας ψυχικός τόπος, όπως λέει και η Γλυκερία, επειδή έχει να κάνει με την ομορφιά και τη λύπη. Αν υποθέσουμε ότι κάποιος πηγαίνει στο νοσοκομείο όταν είναι ασθενής, αντίθετα στο κομμωτήριο πηγαίνει για να γίνει ωραίος... Είναι διάχυτο το μαύρο χιούμορ. Βέβαια η ηρωίδα έχει ένα… θέμα με τα μαλλιά και το κεφάλι της αλλά κι αυτό γίνεται μεταφορικά» εξηγεί ο Θοδωρής Γκόνης, ξεκαθαρίζοντας ότι ο ρεαλισμός δεν έχει καμία θέση.

Η Γλυκερία Μπασδέκη.

«Το κομμωτήριο είναι μια πρόφαση. Είναι λίγο σαν αυτό που κάνουν τα μικρά παιδιά τα οποία μεταμορφώνουν σε ό, τι θέλουν το δωμάτιό τους. Το κάνουν θάλασσα, ιατρείο, αεροδρόμιο, κόλαση, παράδεισο. Υπάρχει μια  παιδική διάσταση. Ένα παιδί είναι πολύ ανοιχτό, ενώ αντίθετα ο ενήλικας είναι κλειστός. Το κείμενο με αυτή την έννοια είναι ανοιχτό-είναι ένα χάρισμα των παιδιών, των σαλών…» σχολιάζει ο Θοδωρής Γκόνης.

Η «θητεία» της Μπασδέκη στην ποίηση, θεωρεί ότι τη βοήθησε στο θέατρο; «Το θέατρο είναι ποιητική τέχνη έτσι κι αλλιώς. Η Γλυκερία βγαίνει από μια παράδοση, είναι φιλόλογος και γνωρίζει την ελληνική γραμματεία. Στο νέο έργο της λανθάνουν ο "Λάμπρος" του Σολωμού, το "Αι συνέπειαι της παλαιάς ιστορίας" του Βιζυηνού, "Ο εχθρός του ποιητή" του Γιώργου Χειμωνά, τα Ακριτικά έπη. Με το δικό της τρόπο όλα αυτά φτερουγίζουν στο διαδίκτυο, στο Facebook και στο δρόμο. Είναι ένας ολόκληρος κόσμος- σημερινός.Διαθέτει ταλαντούχα γραφή», απαντά ο ίδιος.

Στο λόγο της Μπασδέκη θα δώσουν θεατρική υπόσταση η Ελένη Ουζουνίδου και η Μυρτώ Γκόνη. Πρόκειται για μια από τις εσωτερικές παραγωγές του Φεστιβάλ Φιλίππων που τού προσδίδουν την ξεχωριστή καλλιτεχνική του ταυτότητα. «Μας αρέσει να κάνουμε πράγματα με αφορμή τη διοργάνωση. Το φεστιβάλ υφίσταται όταν έχει τις δικές του παραγωγές, αλλιώς είναι ψευδεπίγραφο.

Δεν γίνεται μόνο να υποδέχεσαι παραστάσεις. Εμείς δεν θέλουμε να είμαστε  ένα πέρασμα αλλά γεγονός. Μας αρέσει να έχουμε τη δική μας τοπική- κι όχι τοπικιστική- ματιά. Αυτό προσπαθεί να κάνει εδώ και χρόνια το  φεστιβάλ με μεγάλες δυσκολίες.

Η χρηματοδότηση είναι περιορισμένη. Αν είχαμε μεγαλύτερο budget θα παραγγέλναμε πολλά έργα σε συγγραφείς και χορογράφος» δηλώνει ο Θοδωρής Γκόνης. Ωστόσο δεν χάνει το χιούμορ και το δυναμισμό του:

«Χρήματα δεν υπάρχουν. Ουσιαστικά περνάει ο Ιησούς Χριστός και συνεχίζει το θαύμα της Κανά, πολλαπλασιάζοντας τους άρτους και τους ιχθείς. Αλλά το θεωρώ φυσικό. Έχουμε μάθει να γκρινιάζουμε.  Όμως τα δύσκολα  πλέον τα εντοπίζουμε και τα αντιμετωπίζουμε. Κάποιοι δεν θέλουν την ποιότητα,  δεν θέλουν να χτίζουν με ακριβά υλικά και κάποιοι άλλοι έχουν διαφορετική αντίληψη. Αυτός ο  πόλεμος δεν σταματάει ποτέ. Αλλά πολεμική τέχνη δεν είναι η ζωή και το θέατρο; Είναι σαν να πηγαίνω στην πρώτη γραμμή και να δείχνω έκπληκτος που οι απέναντι έχουν όπλα…».

Ταυτότητα παράστασης: κείμενο Γλυκερία Μπασδέκη, σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης, σκηνικά και κοστούμια: Ελένη Στρούλια. Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας. Φωτογραφίες: Μαρία Καλογιώργη.

Πληροφορίες: «Donna abbandonata ή πολύ με στενοχωρήσατε κύριε Γιώργο μου», στις 22, 23, 24 Αυγούστου, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου, στην Καβάλα, στο πλαίσιο του 57 Φεστιβάλ Φιλίππων «Από τα πεντακόσια στα χείλια».

Μάνια Στάικου