Η Ιλιάδα «ξαναζωντανεύει» στο αρχαίο θέατρο Μαρώνειας

i-iliada-ksanazontaneuei-sto-arxaio-theatro-maroneias

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 02 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Η μαγεία του ομηρικού λόγου, με όχημα τη μετάφραση και ανάγνωση του κορυφαίου φιλόλογου Δημήτρη Ν. Μαρωνίτη, μαζί με την ηθοποιό Λυδία Φωτοπούλου, θα κατακλύσει το αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας του νομού Ροδόπης, την Κυριακή 4/9 στις 21.00.

Στη διοργάνωση, που πραγματοποιείται από το μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο κατώφλι των 21 χρόνων λειτουργίας του και σε συνεργασία με την κίνηση πολιτών «Διάζωμα», ο Δημήτρης Ν. Μαρωνίτης θα αναγνώσει αποσπάσματα από τη νέα μετάφραση της Ιλιάδας που φέρει την υπογραφή του.

Μαζί του θα βρίσκεται η Λυδία Φωτοπούλου, με τη συμμετοχή των μουσικών Βαγγέλη Κοντόπουλου (κοντραμπάσο) και Τάσου Καπζάλλα (πνευστά), σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη.

Ο Δημήτρης Μαρωνίτης επέλεξε για να διαβάσει, δύο επεισόδια από δύο ραψωδίες της Ιλιάδας στο χώρο του αρχαίου Θεάτρου της Μαρώνειας, ιδανικού για αναγνωστική ερμηνεία ραψωδιών.

Πρόκειται για το απόσπασμα η «Διός απάτη», εντοπισμένο στη δεκάτη πέμπτη ραψωδία (Ξ 159 – 355) και την «Οπλοποιία», αλλιώς «Ασπίδα του Αχιλλέα», που εντάσσεται στην δεκάτη όγδοη ραψωδία (Σ368 – 617).

Και τα δύο αποσπάσματα διαφεύγουν από την εμπάθεια του ιλιαδικού πολέμου ανατρέποντας την παγιωμένη εικόνα ότι το ομηρικό αυτό έπος είναι μονοθεματικό, δηλαδή πολεμικό.

Στην πραγματικότητα ο δραματικός χαρακτήρας της Ιλιάδας προκύπτει από τη συμπλοκή και τη σύγκρουση τριών σημαντικών θεμάτων που αφορούν στον πόλεμο, την ομιλία και το νόστο.

Ο πόλεμος, με το ισχυρότερο σθένος του στην Ιλιάδα , προσβάλλει και κατά κανόνα εξαρθρώνει τις ομιλητικές σχέσεις των ανθρώπων όπως τις συζυγικές, τις παρασυζυγικές αλλά και εταιρικές, που εκφράζουν την ειρηνική όρεξη του ανθρώπου για συνεύρεση, διαλογική, σωματική, ερωτική ή φιλική.

Παράλληλα, ο ιλιαδικός πόλεμος με το φονικό του μένος που ακυρώνει τη δυνατότητα επιστροφής του πολεμιστή στο σπίτι του και στους δικούς του, αφήνει στην καλύτερη περίπτωση, περιθώριο για να γυρίσει ο ήρωας στον τόπο του νεκρός και με τον τρόπο αυτό προκύπτει ο τύπος του νεκρώσιμου νόστου. Τα δύο επεισόδια που θα αναγνωστούν διακρίνονται για την αντίσταση που προβάλλουν, καθένα με τον τρόπο του, στο θέμα του πολέμου.

Η «Διός απάτη» ανοίγει τολμηρά την αυλαία στον συζυγικό έρωτα του Δία και της ΄Ηρας, με χιούμορ και γοητευτικό λυρισμό, που θυμίζει Σαπφώ ενώ η «Οπλοποιία», αποθεώνει την ποιητική τέχνη μέσω της εικαστικής τέχνης και αποκαλύπτει τον τυφλό ραψωδό μέσω του χωλού ασυναγώνιστου καλλιτεχνίτη Ηφαίστου.

Πληροφορίες: Φεστιβάλ Μαρώνειας–Σαπών 2011, τηλ: 25333.50040– 41–42.