Βέρντι χωρίς λογοκρισία υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Δημήτρη Μαυρίκιου

bernti-xoris-logokrisia-upo-ti-skinothetiki-mpagketa-tou-dimitri-maurikiou

Βίκτωρ Αφανασένκο και Ραντοστίνα Νικολάεβα. (Φωτ. Μαριλένα Σταφυλίδου)

ΤΕΤΑΡΤΗ, 14 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Μια σύγχρονη ανάγνωση της κλασικής όπερας του Τζουζέπε Βέρντι «Ένας χορός μεταμφιεσμένων», επιχειρεί ο Δημήτρης Μαυρίκιος, σκηνοθετώντας μια από τις πιο φιλόδοξες παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο Δημήτρης Μαυρίκιος επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, 27 χρόνια μετά από την πρώτη του σκηνοθεσία στην όπερα του Μασνέ «Βέρθερος». Η πρεμιέρα της νέας του παράστασης έχει προγραμματιστεί για τις 17 Δεκεμβρίου. «Ο χορός των μεταμφιεσμένων» είναι ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του Βέρντι που συνδυάζει την ιταλική φλόγα του συνθέτη αλλά και τις επιρροές του από τη γαλλική όπερα.

Η δράση ξετυλίγεται σε τρεις πράξεις ενώ η υπόθεση του έργου βασίζεται σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα, στη δολοφονία του Γουσταύου Γ’ βασιλιά της Σουηδίας κατά τη διάρκεια ενός χορού μεταμφιεσμένων το 1792 μέσα στην Βασιλική Όπερα της Στοκχόλμης.

Το θέμα της όπερας θεωρήθηκε τολμηρό για τα πολιτικά ήθη της εποχής, εφόσον η σκηνική παρουσίαση της δολοφονίας ενός ευρωπαίου μονάρχη δεν ήταν ανεκτή. Ο Βέρντι ήρθε αντιμέτωπος αρκετές φορές με τη λογοκρισία για τη συγκεκριμένη παράσταση και για να αποφευχθούν τα προβλήματα, ο τόπος και η δράση του έργου μεταφέρθηκαν στη Βοστώνη του 17ου αιώνα και τα ονόματα των βασικών πρωταγωνιστών άλλαξαν.

Ο Δημήτρης Μαυρίκιος στη δική του σκηνοθετική πρόταση, επαναφέρει τα ιστορικά πρόσωπα της αρχικής εκδοχής του έργου και τα τοποθετεί στη σημερινή εποχή. «Ο χορός των μεταμφιεσμένων» ανεβαίνει στην πρωτότυπη, μη λογοκριμένη εκδοχή του και ανήκει στα ελάχιστα έργα του Βέρντι στο οποίο μπορούμε να διακρίνουμε και χιουμοριστικά στοιχεία.

Το έργο βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Αντόνιο Σόμμα που με τη σειρά του στηρίχτηκε σε προγενέστερο του Εζέν Σκριμπ για την όπερα «Γουσταύος Γ’ ή Ο χορός των μεταμφιεσμένων» του Ντανιέλ Ωμπέρ. Η γαλλική όπερα είχε παρουσιαστεί με μεγάλη επιτυχία στο Παρίσι το 1833.

Με αφορμή το ανέβασμα της όπερας «Ένας χορός μεταμφιεσμένων», στο φουαγέ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (Ακαδημίας 59), ο καθηγητής Μάνος Στεφανίδης και ο συνθέτης Νίκος Ξανθούλης θα δώσουν διάλεξη σήμερα (14 Δεκεμβρίου) με θέμα «Το πρόσωπο σαν μάσκα-τα διαφορετικά πρόσωπα του Νεοκλασικισμού». Η εκδήλωση θα ξεκινήσει στις 17:00 και η είσοδος για το κοινό στη διάλεξη θα είναι ελεύθερη.

Μουσική διεύθυνση : Λουκάς Καρυτινός. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαυρίκιος. Σκηνικά:Δημήτρης Πολυχρονιάδης. Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Φωτισμοί:Λευτέρης Παυλόπουλος. Κινησιολογία και χορογραφία :Αποστολία Παπαδαμάκη. Βοηθοί σκηνοθέτη: Μανώλης Δούνιας, Ίων Κεσούλης. Διεύθυνση μπαντίνας :Γιώργος Αραβίδης. Διεύθυνση χορωδίας: Νίκος Βασιλείου . Έμμετρη απόδοση ποιητικού κειμένου υπερτίτλων: Δημήτρης Μαυρίκιος. Για το βίντεο της παράστασης συνεργάστηκαν: σκηνοθεσία Δημήτρης Μαυρίκιος, φωτογραφία: Λευτέρης Παυλόπουλος, μοντάζ :Αλέξανδρος Κλημόπουλος, βοηθός σκηνοθέτις: Μαρία Χανδρά. Στη διανομή συμμετέχουν σε διαφορετικές ημερομηνίες, οι ερμηνευτές: Βίκτωρ Αφανασένκο, Δημήτρης Πακσόγλου, Δημήτρης Πλατανιάς, Πέτερ Νταναϊλοφ, Ραντοστίνα Νικολάεβα, Αντωνία Καλογήρου, Χαρίκλεια Μαυροπούλου, Ολέσα Πέτροβα, Βασιλική Καραγιάννη, Μίνα Πολχρόνου, Βαγγέλης Μανιάτης, Διονύσης Τσαντίνης, Δημήτρης Κασιούμης, Γιώργος Ρούπας, Άκης Λαλούσης, Κώστας Μαυρογένης, Άρης Προσπαθόπουλος, Πέτρος Σκένδρος.

Πληροφορίες: «Ένας χορός μεταμφιεσμένων», πρεμιέρα: 17 Δεκεμβρίου. Ημερομηνίες επόμενων παραστάσεων:17,18,20, 21, 22, 23, 27, 29 Δεκεμβρίου και 8 Ιανουαρίου. Ώρα έναρξης: 20:00. Τιμές εισιτηρίων: 80 ευρώ, 70 ευρώ, 60 ευρώ, 50 ευρώ, 40 ευρώ, 30 ευρώ, 20 ευρώ. Παιδικό και φοιτητικό: 15 ευρώ. Στην παράσταση της 20ης Δεκεμβρίου όλες οι κατηγορίες των εισιτηρίων διατίθενται με έκπτωση 15% στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Προπώληση στο www.nationalopera.gr και στα ταμεία του θεάτρου Ολύμπια, Ακαδημίας 59 (καθημερινά από τις 09:00-21:00), τηλ. Πωλήσεις: 2103662100, 2103612461, 2103643725.