Οι μητέρες της μεταπολίτευσης στο θεατρικό σανίδι
Αν θέλει κανείς να χαρτογραφήσει τις αλλαγές της ελληνικής κοινωνίας, από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, δεν έχει παρά να συμβουλευτεί μια μάνα. Η φετινή θεατρική σεζόν μας συστήνει μάλιστα τρεις μητέρες-κουράγιο που καταγράφουν σαν σεισμογράφοι όλες τις κοινωνικές αναταράξεις: την αποξένωση, την είσοδο των μεταναστών στην Ελλάδα αλλά και τη μελαγχολία της νέας γενιάς.
Αν θέλει κανείς να χαρτογραφήσει τις αλλαγές της ελληνικής κοινωνίας, από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, δεν έχει παρά να συμβουλευτεί μια μάνα. Η φετινή θεατρική σεζόν μας συστήνει μάλιστα τρεις μητέρες-κουράγιο που καταγράφουν σαν σεισμογράφοι όλες τις κοινωνικές αναταράξεις: την αποξένωση, την είσοδο των μεταναστών στην Ελλάδα αλλά και τη μελαγχολία της νέας γενιάς.
Και είναι τόσο πειστικός και καθηλωτικός ο λόγος τους που και τα τρία έργα, το «Μάνα, μητέρα, μαμά» του Γιώργου Διαλεγμένου, «Το μπουφάν της Χάρλεϊ» και «Το γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη, έχουν στο ενεργητικό τους ένα μεγάλο αριθμό πετυχημένων παραστάσεων.
Η Aννα Παναγιωτοπούλου στον μονόλογο του Βασίλη Κατσικονούρη («Το μπουφάν της Χάρλεϊ» στο Θέατρο Δημήτρης Χορν) υποδύεται για δεύτερη χρονιά την κλασική, ενοχλητική ελληνίδα μάνα που καταδιώκει τον γιο της ακόμη και όταν έχει φρουρά στο μνημείο του Aγνωστου Στρατιώτη. Είναι η τελευταία της ελπίδα να την ακούσει, αφού συνήθως ο νεαρός καβαλούσε τη Χάρλεϊ μηχανή του και εξαφανιζόταν μακριά από την πνιγηρή, οικογενειακή ατμόσφαιρα. Η φλυαρία της δεν πτοείται από τις νευρικές κινήσεις του αμίλητου φρουρού και η συμπεριφορά της , δεν προϊδεάζει τον θεατή για ό, τι θα ακολουθήσει. Η Aννα Παναγιωτοπούλου, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Πέτρου Ζούλια, έχτισε με σοφές ισορροπίες μια κωμική περσόνα, η οποία μας αποκαλύπτει σταδιακά το δράμα της. Η δική της ιστορία και πορεία αντανακλά και τα προβλήματα της νέας γενιάς που συντρίβεται στα γρανάζια μιας ρευστής, αβέβαιης πραγματικότητας, με άλλοθι τη γνωστή έκφραση «πάλι καλά...».
Η Aννα Βαγενά, από την άλλη πλευρά, μας δίνει μια εκδοχή του «νεοελληνικού ονείρου» στο πολυσυζητημένο «Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη. Υποδύεται μια μετανάστρια από την πρώην Σοβιετική Ένωση, με δυο γιους που προσπαθούν να ενταχθούν στην ελληνική κοινωνία, αντιμετωπίζοντας διαφορετικά προβλήματα και διλήμματα. Ο ένας από αυτούς, πάσχει από σχιζοφρένεια και η περίπτωσή του πολλαπλασιάζει τον κοινωνικό ρατσισμό αλλά και την απόγνωση της κεντρικής ηρωίδας. Το «Γάλα» το έχουν δει ήδη 100.000 θεατές και για πέντε μόνο παραστάσεις θα ανεβεί στη σκηνή του θεάτρου Badminton, σε σκηνοθεσία της Aννας Βαγενά από τις 27-31 Οκτωβρίου. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι : Aννα Βαγενά, Δημήτρης Πατσής, Βασίλης Παλαιολόγος, Ηλιάνα Αραβή.
Το θεατρικό του Γιώργου Διαλεγμένου «Μάνα, μητέρα, μαμά» σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη μας προσφέρει ένα τολμηρό φλασμπακ στην πρώτη περίοδο της μεταπολίτευσης, όταν το έγκλημα στο αθηναϊκό τοπίο βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη με την αντιπαροχή και τα νέα ήθη της βίαιης αστικοποίησης, άλλαζαν πλήρως τις διαπροσωπικές και οικογενειακές σχέσεις. Η «Μάνα, μητέρα, μαμά»- ο μικρός τύραννος της οικογένειας αλλά και θεματοφύλακας μιας άλλης εποχής-ανεβαίνει και πάλι στη σκηνή του θεάτρου Βεάκη. Η ηλικιωμένη μητέρα δέχεται πιέσεις από το οικογενειακό της περιβάλλον για να παραχωρήσει το σπίτι της για αντιπαροχή. Το ζήτημα όμως είναι κατά πόσο θα βρει χώρο, πρακτικό και συναισθηματικό στο νέο διαμέρισμα. Την τρομερή μητέρα υποδύεται η Ντίνα Κώνστα , ενώ ο Γιώργος Διαλεγμένος ερμηνεύει τον γιο της, Σωτηράκη. Παίζουν ακόμη οι : Γιώργος Νινιός, Ελισάβετ Μουτάφη, Βάσω Γιουλιελμάκη.
Πληροφορίες: «Το μπουφάν της Χάρλεϊ» στο Θέατρο Δημήτρης Χορν, Αμερικής 10, τηλ. 2103612500, «Το Γάλα», Θέατρο Badminton, 27-31 Οκτωβρίου, τηλ. 2108840600, «Μάνα, μητέρα, μαμά» Θέατρο Βεάκη, τηλ. Στουρνάρη 32, τηλ.5223522.
ΜΑΝΙΑ ΣΤΑΪΚΟΥ







