Χρήστος Χατζηπαναγιώτης: «Σε εποχές κρίσης, το θέατρο ανθεί...»

xristos-xatzipanagiotis-se-epoxes-krisis-to-theatro-anthei

ΤΡΙΤΗ, 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012

Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης μιλά στο click@Life για το θέατρο, την Ελλάδα και τον εαυτό του, με χιούμορ και σκληρές αλήθειες.

Το βραβευμένο έργο του Καναδού Μόρις Πάνιτς, «Η θεία κι εγώ», ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο θέατρο Βασιλάκου, με τον ηθοποιό Χρήστο Χατζηπαναγιώτη να υποδύεται τον ιδιόρρυθμο ανιψιό που αναγκάζεται να συμβιώσει με την υπερήλικη θεία του.

Η σύγχρονη μαύρη κωμωδία -που έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία στο Λονδίνο- διαπραγματεύεται με χιούμορ, αγωνία και ευαισθησία τις ανθρώπινες σχέσεις, τη μοναξιά και την ανάγκη που αυτή δημιουργεί για επικοινωνία και συντροφικότητα. Το αταίριαστο και δυναμικό αυτό ντουέτο περνά από όλα τα συναισθήματα, μέσα από συνεχείς ανατροπές και απρόσμενες καταστάσεις.

Ποιες διαδρομές της ανθρώπινης ψυχής διαβαίνουν οι ήρωες του έργου;

Είναι ένα έργο που αιωρείται ανάμεσα στην ελπίδα και την απόγνωση. Μαύρη κωμωδία, όπως όλα τα έργα του Πάνιτς. Ο ίδιος λέει: «μόνο αν εκφράσουμε πάνω στη σκηνή πολλές, αντιφατικές, ίσως, αλήθειες, το κοινό θα καταφέρει να αρχίσει να αναζητά και να διεκδικεί την αλήθεια». Και όπως χαρακτηριστικά σημειώνει κι ο σκηνοθέτης, Πέτρος Ζούλιας: «...ένα ακροβατικό παιχνίδι πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη... ένα ταξίδι στην παιδική μνήμη και στο τραύμα που έμεινε ανοιχτό στον χρόνο. Φως-σκοτάδι, λόγια-σιωπή, γέλιο-δάκρυ, άνοιξη και χειμώνας, μεγάλος-μικρός, νιάτα και γηρατειά. Στο επίκεντρο του έργου ο άνθρωπος, και μόνο αυτός. Η μία απέναντι στον άλλον. Περιμένουν, αγανακτούν, πολεμούν, χαμογελούν, επικοινωνούν με το τίποτα, στο τίποτα, για το τίποτα. Έχει ανάγκη ο ένας τον άλλον, για να ζήσει. Έχουμε ανάγκη την αγάπη. Χωρίς αυτήν είμαστε νεκροί, πριν ζήσουμε και ζωντανοί–νεκροί, όσο ζούμε...»

Τι σας συγκινεί περισσότερο στον ρόλο σας;

Ο Χ. Χατζηπαναγιώτης με τη συμπρωταγωνίστρια του στο θέατρο Μπ. Βάλάση.

Υπάρχουν τόσα πολλά που με συγκινούν. Είναι ένας ρόλος «δώρο» και ο τρόπος που τον πλησίασα -με τη βοήθεια και συμπαράσταση του σκηνοθέτη Πέτρου Ζούλια- μου δίνει, ευτυχώς, πολλές ευκαιρίες για πολλές συγκινήσεις.

Τι σημαίνει το να μπορεί κάποιος όχι μόνο να αντέχει τη μοναξιά, αλλά και να την απολαμβάνει;

Μπορεί να σημαίνει και ισορροπία. Μπορεί και όχι. Η επιλογή είναι θέμα χαρακτήρα, γονιδίων, αλλά κυρίως αντίδρασης. Δράση-αντίδραση. Ο μοναδικός τρόπος για να επιβεβαιώσεις ότι είσαι ζωντανός και μπορείς να απολαμβάνεις ή να απορρίπτεις.

Οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης είναι εμφανείς στην τηλεόραση. Το θέατρο πόσο έχει πληγεί;

Είναι βέβαιο ότι και το θέατρο χτυπιέται από την κρίση. Από την άλλη -όπως και πολύ παλιότεροι ισχυρίζονται- σε εποχές κρίσης, το θέατρο ανθεί. Στην Αργεντινή -και ειδικά στο Μπουένος Άιρες, μια ιδιαίτερα θεατρόφιλη πόλη (έχει τα περισσότερα θέατρα σχεδόν από κάθε άλλη πρωτεύουσα)-, το θέατρο έχει μεγάλη ανάπτυξη και επιτυχία από το 2001 και μετά. Ιδιαίτερα δε, όσον αφορά στις εναλλακτικές σκηνές, ε, εκεί έγινε πανικός. Μεγάλη άνθηση. Και νομίζω ότι καταλαβαίνω το «γιατί». Ο ρόλος της τέχνης γενικότερα, αλλά και του θεάτρου ειδικότερα, είναι παρηγορητικός. Ό,τι αγγίζει την ψυχή του θεατή, ό,τι τον συγκινεί με γέλιο ή κλάμα, έχει επιτυχία. Πάντως εδώ, θέλω να τονίσω ότι ο Κώστας Μπάλλας, ο επιχειρηματίας μας, με την απόλυτη υποστήριξη μας, έχει κάνει και μια γενναία μείωση τιμών στα εισιτήρια. Έχουμε δυο παραστάσεις την εβδομάδα με γενική είσοδο 15 ευρώ, και για γκρουπ ακόμα φθηνότερα.

Πόσο εφικτό είναι -γενικότερα και ιδιαίτερα στη σύγχρονη δύσκολη πραγματικότητα- να ζει ένας ηθοποιός αξιοπρεπώς από τη δουλειά του;

Σκηνή από την παράσταση «Η θεία κι εγώ», που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Είναι πράγματι πολύ δύσκολο. Είναι μια δουλειά, όπου δυο φορές τον χρόνο είσαι άνεργος. Για να μη μιλήσουμε για τις αμοιβές...Αν είσαι του βασικού (...υπάρχει ακόμα;), ίσα που τα βγάζεις πέρα. Αν είσαι ποσοστούχος και δουλεύεις σε επιτυχία και βγάλεις κάποια λεφτά, τα μισά στα παίρνει η εφορία και με δυσκολία μπορείς να πεις φέτος δεν θα δουλέψω. Ξέρετε μήπως ποιος είναι ο μισθός του πρωταγωνιστή στο Εθνικό Θέατρο; 1.100 ευρώ καθαρά. Και μιλάω για πέρσι το καλοκαίρι. Για ψάξτε να δείτε πόσο παίρνει ένας νέος ηθοποιός που δουλεύει από το πρωί έως αργά τη νύχτα (πρωί πρόβα – βράδυ παράσταση)! Σίγουρα θα έχει ενδιαφέρον. Πράγματι, είναι πολύ δύσκολο να ζεις αξιοπρεπώς από τη δουλειά αυτή. Από την άλλη, είμαστε πολύ τυχεροί, γιατί ζούμε από αυτό που αγαπάμε. Και νομίζω ότι -ειδικά στις μέρες μας- αυτό είναι σπάνιο και ευλογία.

Ποιο είναι το κατάλληλο φάρμακο για την ασθένεια του πολιτικού μας συστήματος;

Δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές. Δημοκρατία ή απολυταρχικό καθεστώς. Εγώ ψηφίζω δημοκρατία και προσπαθώ να την υπερασπιστώ. Να μιλήσουμε όλοι, να πούμε την αλήθεια. Να ξεφύγουμε από δογματισμούς που εγκλωβίζουν τη σκέψη μας και την εξέλιξη μας και να ξαναδούμε λίγο τον εαυτό μας... τον διπλανό μας. Να επιβεβαιώσουμε το «άνω θρώσκω» της έννοιας «άνθρωπος». Να βρούμε τον Θεό μας, να παλέψουμε το κακό, να κάνει ο καθένας αυτό που ξέρει, όσο καλύτερα μπορεί.

Αν αναλαμβάνατε τα ηνία της χώρας μας, ποια θα ήταν η πρώτη σας κίνηση;

Χαζός είμαι; Θα παρέδιδα αμέσως τα ηνία στον κ. Παπαδήμo.

Ως θεατής, προτιμάτε την κωμωδία ή το δράμα;

Προτιμώ τις καλές παραστάσεις. Σημασία έχει να με συγκινήσει αυτό που βλέπω. Να με ενεργοποιήσει, έστω και την ώρα που το βλέπω. Αν μάλιστα με κάνει να το σκέφτομαι και μετά, ε, τότε, μάλλον, είδα κάτι πολύ καλό!

Ως ηθοποιός;

Μου αρέσουν ωραίοι ρόλοι σε σπουδαίες παραστάσεις. Ρόλοι που μου δίνουν την ευκαιρία να εξελίσσομαι, ρόλοι σύνθετοι, είτε αυτοί είναι κωμικοί είτε δραματικοί. Άλλωστε, πιστεύω ότι κωμικό και δραματικό είναι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος. Αν δεν φωτίσεις επαρκώς το ένα, δεν υπάρχει το άλλο.

Ταυτότητα παράστασης: μετάφραση: Γιώργος Βάλαρης, απόδοση: Αντώνης Γαλαίος, σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας, σκηνικά–κοστούμια: Αναστασία Αρσένη, φωτισμοί: Ανδρέας Μπέλης, μουσική επιμέλεια: Παναγιώτης Αυγερινός, βοηθός σκηνοθέτης: Μαρίνος Δεσύλλας. Παίζουν: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Μπέτυ Βαλάση.

Πληροφορίες: Θέατρο Βασιλάκου, Πλαταιών & Προφ. Δανιήλ 3, τηλ. 210 3470707 και 210 3467735. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τέταρτη: 19:00, Πέμπτη και Παρασκευή: 21:15, Σάββατο: 18:00 και 21:15, Κυριακή: 19:00. Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 20 ευρώ, φοιτητικό-μαθητικό: 15 ευρώ. Διάρκεια: 90 Λεπτά. Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr. Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), τηλ. 210 7234567, Φαξ: 210 7224173.

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ