Δανάη Παπουτσή: «Έχει να μας μάθει πολλά πράγματα αυτή η κρίση...»

danai-papoutsi-exei-na-mas-mathei-polla-pragmata-auti-i-krisi-krisi

ΤΕΤΑΡΤΗ, 08 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2012

Η πολυδιάστατη καλλιτέχνις Δανάη Παπουτσή πρωταγωνιστεί στο έργο του Αλέξη Σταμάτη «Σκότωσε ό,τι αγαπάς», το οποίο παρουσιάζεται στο θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, και μιλάει στο click@Life για την παράσταση, τον εαυτό της, την έμπνευση και τους φόβους της.

Το θεατρικό έργο «Σκότωσε ό,τι αγαπάς» είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλέξη Σταμάτη. Πρόκειται για την ιστορία τριών νέων παιδιών που ζουν έντονα μέσα στον έρωτα, το όνειρο και την περιπέτεια. Οι δρόμοι τους θα χωρίσουν αναπάντεχα. Δεκατέσσερα χρόνια μετά, μία συνάντηση θα τους φέρει αντιμέτωπους με το παρελθόν, το οποίο είναι τρυφερό, ρομαντικό, νοσταλγικό, αλλά και άγριο, αφού υπάρχει ένα μυστικό που σφράγισε τις ζωές τους.

Πώς θα περιγράφατε το έργο;

Βαθύτατα ανθρώπινο και σκληρό ταυτόχρονα.

Η θεατρική του εκδοχή έχει διαφορές από το βιβλίο;

Ουσιαστικά, από το μυθιστόρημα έχει κρατηθεί μία σκηνή που έχει να κάνει με την πορεία του Πολυτεχνείου, το 1980, και όσα συνέβησαν στον Άρη, την Κατερίνα, αλλά και τον κοινό τους φίλο Μιχάλη, εκείνη την ημέρα. Με αφετηρία λοιπόν αυτήν τη σκηνή, γεννήθηκε ένα νέο έργο από τον συγγραφέα του, Αλέξη Σταμάτη και τον σκηνοθέτη της παράστασης, τον Άρη Τρουπάκη. Οι ήρωες αυτής της σκηνής είναι τα κεντρικά πρόσωπα του θεατρικού «Σκότωσε ό,τι αγαπάς».

Ποιες διαδρομές της ανθρώπινης ψυχής ιχνηλατεί η παράσταση;

Όλες. Όταν δυο άνθρωποι χάνονται στην εφηβεία αιφνίδια, εξαιτίας ενός αναπάντεχου γεγονότος που τους πονάει πολύ και ξαναβρίσκονται ύστερα από 14 χρόνια, όλες οι διαδρομές της ψυχής είναι ανοιχτές και ζητούν διέξοδο. Εκεί χωράνε τα πάντα.

Με ποια έννοια δίνεται η προτροπή: «Σκότωσε ό,τι αγαπάς»;

Η φράση αυτή ήταν μια προτροπή του Αμερικανού συγγραφέα Ουίλιαμ Φώκνερ -«Kill your darlings» είχε πει- και αναφερόταν στους συγγραφείς, λέγοντας πως πολλά σημεία σε ένα βιβλίο, αν και αγαπημένα για τον συγγραφέα, δεν είναι απαραίτητα, γιατί δεν βοηθούν στο να προχωρήσει η δράση. Έτσι ο συγγραφέας καλείται να τα αφαιρέσει, όσο κι αν τα αγαπάει. Ο τίτλος του θεατρικού και η χρήση της φράσης είναι μεταφορική. Και οι δύο ήρωες ουσιαστικά έχουν «σκοτώσει» μέσα τους πράγματα που αγαπούν, άθελά τους ή και συνειδητά. Και αυτό έχει κόστος.

Ποια ανάγκη σας αντικατοπτρίζει η ενασχόλησή σας με διάφορες μορφές τέχνης, όπως η υποκριτική, το τραγούδι, η συγγραφή και η στιχουργική;

Τη συνεχή ανάγκη για έκφραση, άρα επικοινωνία. Και στις τέσσερις περιπτώσεις υπάρχει ένα στάδιο μοναχικότητας -τολμώ να πω- και «εγκλεισμού». Όταν έγραφα το «Σε Αργή Κίνηση», που εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Κέδρος, θυμάμαι πως για αρκετό διάστημα κολυμπούσα στον κόσμο που δημιουργούσα μαζί με τη Σάωρη, την ηρωίδα και δεν με απασχολούσε τίποτα άλλο. Μετά το υλικό αυτό έφυγε από τα χέρια μου και τώρα ανήκει στους ανθρώπους που το διαβάζουν. Το ίδιο συμβαίνει και με το θέατρο, τον στίχο, το τραγούδι. Κάνεις πρόβες, ακολουθείς έναν ήρωα, σε ακολουθεί, σε απασχολεί συνέχεια και, όταν η παράσταση παίρνει μια ολοκληρωμένη μορφή, δεν έχεις να κάνεις τίποτα άλλο, παρά να την επικοινωνήσεις. Αυτή λοιπόν είναι η αφετηρία. Η ανάγκη του θέλω να πω κάτι. Απλώς κάθε φορά διαλέγω έναν διαφορετικό δρόμο. Έναν ρόλο, έναν στίχο, το τραγούδι, μία ιστορία. Συγκοινωνούντα δοχεία είναι.

Αν έπρεπε να επιλέξετε ένα μόνο από αυτά, ποιο θα ήταν και γιατί;

Δεν έχω μπει ποτέ σε τέτοιο δίλημμα, γιατί όλοι αυτοί οι δρόμοι είναι η αναπνοή μου.

Η πλήξη είναι κάτι άγνωστο για σας;

Είναι ναι, όσο κι αν ακούγεται παράξενο. Έχω να πω τη λέξη «βαριέμαι» πολλά χρόνια. Το θέατρο και ο δρόμος της δημιουργίας δεν σου αφήνουν κανένα περιθώριο να πλήξεις. Είναι ένας κόσμος άγνωστος που σε καλεί να τον ανακαλύψεις και είναι και ανεξάντλητος. Αρκεί εσύ να είσαι διαθέσιμος. Αν είσαι, έχεις ήδη φύγει πάρα πολύ μακριά από την πλήξη.

Ποια είναι η πιο αστείρευτη πηγή έμπνευσης;

Η ίδια η ζωή. Πάντα είναι ένα βήμα μπροστά από εμάς και πάντα το υλικό της μας ξεπερνάει. Είναι από μόνο του αστείρευτο, με όλες τις συμπτώσεις, τις αλήθειες, την τραγικότητα, την αναζήτηση, το ψέμα, το τυχαίο. Πώς να μην αντλήσεις από αυτό; Είναι τεράστιος πειρασμός.

Πόσο σας τρομάζει η οικονομική κρίση και οι μέθοδοι χειρισμού της από το κράτος;

Στην αρχή, όταν ξεκίνησε όλη αυτή η ιστορία, με σόκαρε. Πέρασα ένα μικρό –ευτυχώς- διάστημα αμηχανίας, μπροστά σε όλο αυτό που διαδραματιζόταν ξαφνικά μπροστά μου. Βέβαια, αν πάει κανείς λίγο πίσω, μπορεί να καταλάβει τι το δημιούργησε. Όμως οι άνθρωποι συχνά δεν βλέπουμε, δεν παρατηρούμε, δεν μελετάμε και δεν σκεφτόμαστε, όσο θα έπρεπε. Και σε αυτήν τη χώρα «δεν το έχουμε» με την πρόληψη, και μιλάω σε όλα τα επίπεδα. Μετά θύμωσα και ναι, τρομάζω, γιατί όντως το κράτος στέκει ανίκανο και αμήχανο ως προς το να χειριστεί μια τέτοια κατάσταση. Εξακολουθούμε να βρισκόμαστε μπροστά στο άγνωστο, που διογκώνεται μέρα με τη μέρα.

Ποια θεωρείτε πως είναι η κατάλληλη αντίδραση, για να σταματήσουμε αυτή την επιτηδευμένη κατάπτωση;

Σίγουρα όχι η απραξία, η παραίτηση, η θλίψη ή η απομόνωση. Μόνο αυτά δεν χρειάζονται, και τα αναφέρω, γιατί τα συναντάω συνέχεια. Μιλάω με πολλούς ανθρώπους, ιδιαίτερα νέους και αυτό που διαπιστώνω είναι ότι έχουν χάσει κάθε διάθεση να επιθυμούν. Αυτό είναι πρόβλημα. Θέλει δράση, «επιθετική» στάση απέναντι στο πρόβλημα. Χρειάζεται να το διασχίσουμε με όλη μας τη δύναμη και τη λογική που διαθέτει ο καθένας, σε προσωπικό, αλλά και σε συλλογικό επίπεδο.

Αν δεν συμβεί τώρα, μάλλον δεν θα συμβεί ποτέ. Έχει να μας δείξει και να μας μάθει πολλά πράγματα αυτή η κρίση. Αρκεί να έχουμε μάτια ανοιχτά, για να το δούμε, έστω τώρα. Και μεγάλο απόθεμα δύναμης, για να προχωρήσουμε. Καθένας από μας πρέπει να βρει από πού θα το αντλήσει. Αυτό είναι ένα θέμα. Αλλά γίνεται. Μπορεί να συμβεί. Αν το έχει κάνει ένας, τότε μπορούν όλοι.

Ταυτότητα παράστασης: δραματουργική επεξεργασία: Αλέξης Σταμάτης – Αρης Τρουπάκης, σκηνοθεσία: Aρης Τρουπάκης, σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Θοδωρής Χρυσικός. Παίζουν: Αρης: Αντώνης Καρυστινός, Κατερίνα: Δανάη Παπουτσή.

Πληροφορίες: Β΄Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας, Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, τηλ.: 210 8838727. Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη – Κυριακή. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος:19 ευρώ, φοιτητικό:16 ευρώ. Σημεία πώλησης: ταμείο θεάτρου, βιβλιοπωλεία Ιanos (Σταδίου 24), εμπορικό κέντρο Golden Hall (Μαρούσι) και όλα τα καταστήματα της Forthnet.

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ