H Κερσμάκερ καθηλώνει το αθηναϊκό κοινό
Πηγή: Rosas / Anne Teresa De Keersmaeker/ Rosas: Fase (φωτ. © Herman Sorgeloos)
Ένα παιχνίδι των σωμάτων με τις σκιές τους, σε ένα τοπίο υπνωτικής ομορφιάς, είναι η «προσφορά» της Αν Τερέζα Ντε Κερσμάκερ, και της ομάδας της Rosas, που παρουσιάζουν δύο παραστάσεις στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Απόλυτη συγκέντρωση και αντοχή, που οδηγούν σε μία μοναδική ρευστότητα και καθαρότητα της αέναης κίνησης, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της εντυπωσιακής χορογραφίας της διάσημης βελγίδας, στο «Fase» που 29 χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση στο έργο ανεβαίνει και πάλι στη σκηνή για να χαρίσει μοναδικές ερμηνείες κίνησης.
Η ίδια δεν χρειάζεται συστάσεις, καθώς 32 χρόνια μετά το «Asch», (1980), το πρώτο της έργο παραμένει μια από τις εξέχουσες φυσιογνωμίες του σύγχρονου χορού. Παράλληλα, ήταν αυτή που έβαλε το Βέλγιο στο επίκεντρο της παγκόσμιας χορευτικής παραγωγής.
Στο εμβληματικό «Fase», που παρουσιάζει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, η Κερσμάκερ, σε μουσική του Στηβ Ράιχ, δημιουργεί, εμπνέει τον ίδιο τον συνθέτει και καθηλώνει αβίαστα το κοινό.
Και για όσους δεν καταφέρουν να την απολαύσουν υπάρχει και η …δεύτερη ευκαιρία του ποιητικού «En atendant» την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή. Πρόκειται για μία παράσταση που εμπνέεται από την Ars Subtilior, μια γαλλο-φλαμανδική μουσική φόρμα που γεννήθηκε στα τέλη του Μεσαίωνα, μια μουσική εγκεφαλική και ποιητική, μυστικιστική και αισθησιακή, προϊόν του τέλους μιας εποχής.
Είμαστε άραγε τώρα σε μια ανάλογη περίοδο κατάρρευσης του κοινωνικού, θρησκευτικού και πολιτικού ιστού που χαρακτήριζε την εποχή της πανώλης; Ή μήπως η Κερσμάκερ τονίζει για άλλη μία φορά την αξία της οικονομίας των εκφραστικών μέσων;
Στο έργο, που αρχικά είχε δημιουργηθεί για ανοιχτό χώρο, χορευτές ντυμένοι με απλά μαύρα ρούχα ή γυμνοί, κινούνται οργανικά, άλλοτε υπό τον ήχο της μουσικής και άλλοτε στη σιωπή. Οι αναπνοές τους ενώνονται αρμονικά με αυτές των μουσικών και της σοπράνο σε ένα ενιαίο σύνολο. Με σύμμαχο την απλότητα κάποιων συμβολικών σκηνικών αντικειμένων και του φωτισμού, η Κερσμάκερ χειρίζεται με μοναδική δεξιοτεχνία τη σχέση κάθε χορευτή με τη μουσική και υφαίνει ένα έργο υποβλητικής ομορφιάς.
Αν Τερέζα Ντε Κερσμάκερ: ο χορός με μαθηματική ακρίβεια
Πηγή: Rosas / Anne Teresa De Keersmaeker/ Rosas: Fase (φωτ. © Herman Sorgeloos)
Με σπουδές στη σχολή Mudra του Μωρίς Μπεζάρ και στο Tisch School of the Arts, στη Νέα Υόρκη, η Κερσμάκερ έγινε πολύ νωρίς διάσημη χάρη στο δεύτερο έργο της, Fase (1982).
Πηγή έμπνευσης για τη χορογράφο, που σπούδαζε μουσική πριν αποφασίσει να αφιερωθεί στο χορό, αποτέλεσε η μουσική του διάσημου Αμερικανού συνθέτη Στήβ Ράιχ και η γνωριμία της με τους μουσικούς του στη Νέα Υόρκη.
Η διεθνής επιτυχία του Fase οδήγησε το 1983 στη δημιουργία της ομάδας Rosas και σε μια γόνιμη χορογραφική πορεία.
Στα έργα της των τελευταίων 30 ετών, η Αν Τερέζα Ντε Κερσμάκερ έχει χρησιμοποιήσει μουσικές από τους Beatles μέχρι τον Μάλερ και από τον Μπαχ μέχρι την Τζόαν Μπαέζ, αν και ο Στηβ Ράιχ παραμένει ο συνθέτης με τον οποίο συνδέθηκε περισσότερο.
Χορογραφία: Anne Teresa De Keersmaeker, (Fase)Ερμηνεύουν: Anne Teresa De Keersmaeker, Tale Dolven, Μουσική: Steve Reich (Piano Phase, Come Out, Violin Phase, Clapping Music), Σχεδιασμός φωτισμών: Mark Schwentner (Violin Phase & Come Out), Remon Fromont (Piano Phase & Clapping Music), Κοστούμια: Martine André & Anne Teresa De Keersmaeker
(En atendant) Συνδημιουργοί και ερμηνευτές: Bostjan Antoncic, Carlos Garbin, Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Chrysa Parkinson, Sandy Williams, Sue-Yeon Youn, Φλογέρες: Bart Coen, Βιολί: An Van Laethem, Τραγούδι: Els Van Laethem, Φλάουτο: Michael Schmid.
Πληροφορίες: «Fase» 29/2 και «En Attendant» 2-4/3, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, τιμές εισ.: 15-18 ευρώ, 28 ευρώ, μειωμένο 10 ευρώ, 15 ευρώ. Για όσους επιλέξουν να δουν και τις 2 παραστάσεις θα υπάρξει πακέτο προσφοράς: έκπτωση 20% και μειωμ. 20 ευρώ (Ισχύει μόνο για τηλεφωνική πώληση και αγορά από τα εκδοτήρια της Στέγης), Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, 210 900 5 800.







