Φωτεινή Μπαξεβάνη: «Στην Ελλάδα λείπουν οι πατριώτες»

foteini-mpaksebani-stin-ellada-leipoun-oi-patriotes

Η Φωτεινή Μπαξεβάνη μαγεύει ως «Μαντάμ Σουσού» (φωτο: Γιώργος Χρυσοχοϊδης)

ΠΕΜΠΤΗ, 26 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2012

Η Φωτεινή Μπαξεβάνη φοράει τα...λούσα της και αλωνίζει από τις 26 Απριλίου ως «Μαντάμ Σουσού» στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

Η «Μαντάμ Σουσού» του Δημήτρη Ψαθά βρίσκει την αντανάκλασή της στο πρόσωπο της ηθοποιού Φωτεινής Μπαξεβάνη, η οποία ενσαρκώνει τον ομώνυμο ρόλο, σε σκηνοθεσία Γιώργου Αρμένη, στο έργο που παρουσιάζεται στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε στη Θεσσαλονίκη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει τη «Μαντάμ Σουσού» και στην Αθήνα, ξεκινώντας από τις 26 Απριλίου για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Η «Μαντάμ Σουσού» αποτελεί το μοναδικό ανέκδοτο θεατρικό κείμενο του Δημήτρη Ψαθά, ο οποίος την παρουσίασε αρχικά ως ευθυμογράφημα σε συνέχειες, στις στήλες του προπολεμικού εβδομαδιαίου περιοδικού «Θησαυρός», με τίτλο «Βίος και πολιτεία της Μαντάμ Σουσούς».

Το 1941, κάνοντας μία συρραφή των αυτοτελών περιπετειών της, την εξέδωσε σε βιβλίο. Έναν χρόνο αργότερα, έγραψε το θεατρικό έργο που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά την περίοδο της Κατοχής και σημείωσε πρωτοφανή θρίαμβο. Ακολούθησε η κινηματογραφική ταινία του 1948, η οποία δεν σώζεται σήμερα, ενώ, στις αρχές της δεκαετίας του ΄50, η «Μαντάμ Σουσού» παρουσιάστηκε στο ραδιόφωνο από τη Γεωργία Βασιλειάδου. Το έργο έχει μεταφερθεί με τεράστια επιτυχία και στην τηλεόραση, με τη Μαντάμ Σουσού να γράφει ξανά ιστορία στο πρόσωπο της Άννας Παϊταζή, το 1972, και της Άννας Παναγιωτοπούλου, το 1986.

Η εύστοχη και επίκαιρη αυτή κωμωδία διαδραματίζεται στον Μπύθουλα και στο Κολωνάκι και, μέσα από το χιούμορ, καυτηριάζει τον νεοπλουτισμό, τις αυταπάτες της μεγάλης ζωής, την παρακμή και τους μεγαλομανείς που χάνουν το αληθινό νόημα της ζωής.

Που αποδίδετε τη μεγάλη επιτυχία της παράστασης;

Η αλήθεια είναι πως τη «συνταγή της επιτυχίας» δεν την έχει ανακαλύψει ακόμα κανένας, οπότε κάθε φορά προσπαθούμε για το καλύτερο. Φυσικά και την επιθυμούμε και, όταν συμβαίνει, προσπαθούμε να βρούμε σε τι οφείλεται.

Αυτή είναι μία διαδικασία που κρατάει μέχρι την τελευταία παράσταση, μη σας πω ότι και για καιρό μετά το συζητάμε και το αναλύουμε. Το μόνο που μπορώ να σας πω, μια που είμαστε ακόμα σε πορεία με την παράσταση, είναι το γεγονός πως ο κόσμος ταυτίζεται με τα πρόσωπα του έργου, λόγω των συνθηκών της ζωής του, τα τελευταία χρόνια. Αναγνωρίζει τον εαυτό του, γελάει και έτσι ξορκίζει «το κακό». Στη συνέχεια, συγκινείται και φεύγει με αισιοδοξία.

Φωτο: Γιώργος Χρυσοχοϊδης

Ποια είναι τα στοιχεία που κάνουν το έργο διαχρονικό;

Η ζωή μας, αλλά και η ιστορία που κάνει κύκλους. Η ιδιοσυγκρασία του Έλληνα, φυσικά η αγάπη, αλλά και τα όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον.

Η Μαντάμ Σουσού, ως χαρακτήρας, είναι συχνό φαινόμενο στο κοινωνικό μας γίγνεσθαι;

Ήταν, είναι και θα είναι, όπως και όλες οι αναγνώσεις της, γιατί πιστεύω πως για τον καθένα μας ο «σουσουδισμός» είναι μια άλλη εικόνα. Άλλο νόμιζα πως είναι η Σουσού και άλλο ανακάλυψα, δουλεύοντας τον ρόλο.

Το έργο μιλά για τον νεοπλουτισμό και την απότομη προσγείωση στη «νεόπτωχη» ελληνική πραγματικότητα. Πώς αντικατοπτρίζεται αυτό στη σημερινή κατάσταση της χώρας μας;

Ας κοιταχτούμε στον καθρέφτη, ας δούμε μέσα μας, και θα το δούμε όλοι καθαρά και στον εαυτό μας και στους γύρω μας. Η διαφορά με τη Σουσού είναι πως εκείνη, σε όλες τις εκδοχές της, είτε φτωχή, είτε πλούσια, δεν χάνει την αξιοπρέπειά της, τις αρχές και τα πιστεύω της. Εμείς απαρνηθήκαμε την πρώτη κατάσταση, περνώντας στη δεύτερη και τώρα δεν ξέρουμε πως να ζήσουμε.

Μπορούμε να ζήσουμε, όπως παλιά. Γιατί, τότε δεν είχαμε αγάπη; Δεν μας έφταναν κάποια λίγα, για να είμαστε ευτυχισμένοι; Όλα είναι πια θέμα χρημάτων; Τίποτα άλλο;

Ποιο είναι το πιο δυνατό μήνυμα του έργου;

Φωτο: Γιώργος Χρυσοχοϊδης

Η επένδυση στις ανθρώπινες αξίες και αρχές και όχι στην ύλη. «Όλα τα υλικά είναι παιχνίδια τυχερά» λέει η Σουσού, όταν επιστρέφει στον Μπύθουλα. «Έπαιξα κι έχασα. Απλόν!»

Τι πρέπει να αλλάξει στον πολιτικό χάρτη της Ελλάδας;

Αυτά τα τυχερά παιχνίδια. Οι προσωπικές μωροφιλοδοξίες. Λείπουν οι πατριώτες. Χωρίς να παρεξηγηθώ, τι ντροπή και μόνο να λες τη λέξη φοβάμαι! Οι πολιτικοί με ομαδικό πνεύμα και οι άνθρωποι με οράματα, όλοι μαζί, με μακροχρόνιους στόχους, να καταφέρουμε «να αναλάμψει το μεγαλείο αυτού του παραδείσου που λέγεται Ελλάδα», που λέει και η Σουσού.

Θεωρείτε ότι η οικονομική κρίση και οι συνέπειές της είναι μία καλή ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό της νοοτροπίας μας;

Θα είναι μια καλή ευκαιρία, αν το δούμε όλοι έτσι και ο καθένας χωριστά. Πιστεύω πολύ στη συμπεριφορά της μονάδας. Έτσι κι αλλιώς, δεν έχουμε και άλλη επιλογή, παρά μόνο να ανακάμψουμε. Ως αισιόδοξος άνθρωπος, θέλω να πιστεύω πως ο πάτος είναι αυτός και δεν έχει πιο κάτω.

Αν είχατε τη δυνατότητα να εξαφανίσετε κάτι ως διά μαγείας, τι θα ήταν αυτό;

Την τεμπελιά. Το «δεν βαριέσαι βρε αδερφέ». Την αχαριστία στο δώρο που λέγεται ζωή.

Ταυτότητα παράστασης: συγγραφέας: Δημήτρης Ψαθάς, σκηνοθεσία: Γιώργος Αρμένης, σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ, μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης, χορογραφία: Αλεξάνδρα Τσοτανίδου, φωτισμοί: Τάσος Δαηλίδης, βοηθός σκηνοθέτης: Αγγελική Κίτρινη, οργάνωση παραγωγής: Ηλίας Κοτόπουλος. Παίζουν: Κατερίνα Γεωργούση (καμαριέρα), Βασίλης Ευταξόπουλος (Μηνάς Κατακουζηνός), Παντελής Καλπάκογλου (μάγειρας), Δημήτρης Καρτόκης (Κοκός, αρχαιολόγος, Ζωρζ, ταχυδρόμος), Ευσταθία Λιάλιου (Αλεπούδη), Λευτέρης Λιθαρής (σωφέρ, αρχαιολόγος), Κατερίνα Λύκου (Ζαφειρίου), Φωτεινή Μπαξεβάνη (Μαντάμ Σουσού), Χρήστος Παπαδημητρίου (αρχαιολόγος, Άλεξ, Τζων), Μαριάννα Παπασάββα (Κιτσομήτρου), Κώστας Σαντάς (Παναγιωτάκης), Δημήτρης Σιακάρας (Λεό), Θάλεια Σκαρλάτου (Κυρά Κατίνα), Στέργιος Τζαφέρης (Τεό), Χρύσα Τουμανίδου (Σοφούλα), Κώστας Χατζησάββας (Σταθόπουλος). Συμμετέχουν επίσης οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ: Δήμητρα Βήττα, Μαρία-Ελισάβετ Κοτίνη, Ηρόδοτος Μιλτιάδους, Χριστίνα Ράπτη, Τάσος Ροδοβίτης, Δήμητρα Τσισμαλίδου.

Φωτο: Γιώργος Χρυσοχοϊδης

Πληροφορίες: «Θέατρον», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Αίθουσα Αντιγόνη, Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλ.: 212 254 0300. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 21.00, Τετάρτη και Σάββατο: 18:00 και 21:00, Κυριακή: 19:30 (για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων). Τιμές εισιτηρίων: 24 ευρώ (ζώνη Α), 21 ευρώ (ζώνη Β), 18 ευρώ (θεωρείο), νεανικό (έως 26): 15 ευρώ (ζώνη Α και Β), 12 ευρώ (θεωρείο), απογευματινές παραστάσεις: 15 ευρώ (πλατεία), 12 ευρώ (θεωρείο). Προπώληση εισιτηρίων: ταμείο θεάτρου, τηλεφωνικά στο 212 254 0300 με χρέωση πιστωτικής κάρτας, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.theatron254.gr και στα καταστήματα Public. Διατίθεται δωρεάν χώρος στάθμευσης.

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ