Κριτική: καθημερινές ιστορίες ανέφικτης αγάπης και αδιέξοδων σχέσεων

i-epanenosi-tis-boreias-me-ti-notia-korea
ΚΥΡΙΑΚΗ, 29 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2017

Από την Ελένη Πετάση.

Μια γυναίκα αποφασίζει να χωρίσει τον άντρα της ύστερα από 20 χρόνια γάμου, γιατί ποτέ δεν τον αγάπησε.

Μια άλλη, στα πρόθυρα του γάμου, ανακαλύπτει ότι ο γαμπρός είχε ερωτική σχέση και με τις τέσσερις αδελφές της.

Ένας αφοσιωμένος σύζυγος μάταια προσπαθεί να θυμίσει στο έτερόν του ήμισυ που πάσχει από Αλτσχάιμερ το ευτυχισμένο κοινό παρελθόν τους.

Μια πόρνη αρνείται να δεχτεί χρηματική αποζημίωση όταν ο πελάτης που δεχόταν δωρεάν, γιατί θεωρούσε ότι είχαν «ουσιαστική» σχέση, την εγκαταλείπει. Τον υποχρεώνει, όμως, να τρώει κάθε βράδυ μαζί της και εκείνος συμφωνεί.

Μία υπάλληλος φαντασιώνεται ότι ο προϊστάμενός της την αποπλάνησε σεξουαλικά, γεγονός όμως που την ξύπνησε ερωτικά.

Ιστορίες καθημερινές, άλλες οικείες και άλλες παράδοξες, που διαλαλούν πόσο ανέφικτη είναι η αγάπη στις μέρες μας -τόσο ανέφικτη όσο η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα- αποτελούν τον κορμό του σπονδυλωτού έργου του Ζοέλ Πομερά.

Ιστορίες για εκφυλισμένους έρωτες, ματαιωμένες και προδομένες υπάρξεις, αρρωστημένες εμμονές και ψυχικές ανισορροπίες.

Αλλά και ιστορίες (άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο εύστοχες) που, παρότι δεν εμβαθύνουν στον ανθρώπινο ψυχισμό, υποδεικνύουν στοιχεία γνώριμα στον καθένα μας και κρατούν το ενδιαφέρον του θεατή. 

Θηρευτής εμπειριών, είρων, «ένοχος» ενός υπόγειου κυνισμού, με αίσθηση του χιούμορ και κατακτημένο λόγο, ο Πομερά, επηρεασμένος από τον Σνίσλερ, τον Μπέργκμαν, τον Αλμπι και άλλους, υψώνει σημαίες συναισθηματικής ήττας ακόμα και σε κραταιές νίκες.

Ο Νίκος Μαστοράκης, θέλοντας ενδεχομένως να υποδείξει το αδιέξοδο των σχέσεων, εγκλωβίζει αυτά τα απελπισμένα ταχυδράματα σε έναν μεταλλικό, δαιδαλώδη σκηνικό διάδρομο, στον οποίο εισέρχονται και εξέρχονται τα πρόσωπα. Αν και ενδιαφέρουσα ιδέα, από ένα σημείο και πέρα, ωστόσο η επαναληπτικότητα της κινησιολογίας γίνεται κουραστική. Και ας διανθίζεται με ωραίες μουσικές και χορευτικά στιγμιότυπα (ροκ εντ ρολ, τουίστ, τσάρλεστον) που επιμελήθηκε η Βάλια Παπαχρήστου.

Οι ηθοποιοί καλούνται να υποδυθούν πολλαπλούς ρόλους αλλάζοντας προσωπείο από τη μία στιγμή στην άλλη. Και πετυχαίνουν ένα αρμονικό, καλοδουλεμένο σύνολο. Η Ιωάννα Μαυρέα, η Κωνσταντίνα Τάκαλου, η Μαρία Καλλιμάνη και ο Χάρης Φραγκούλης ξεχωρίζουν, παρότι ο τελευταίος πρέπει να προσέξει τη μανιέρα του. Αλλά και οι υπόλοιποι υπηρετούν με συνέπεια τις σκηνοθετικές οδηγίες (Κλέων Γρηγοριάδης, Κατερίνα Λυπηρίδου, Δημήτρης Πασσάς, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Ανθή Σαββάνη). 

ΕΛΕΝΗ ΠΕΤΑΣΗ / [email protected]