Ηρωίδες στη σκηνή: Αληθινές ιστορίες γυναικών που τόλμησαν να υψώσουν ανάστημα

gunaikeia-figoura-theatro-maska
ΤΕΤΑΡΤΗ, 08 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017

Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Μαίρη Βιδάλη, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Άννα Βαγενά, Νεφέλη Ορφανού, Τζένη Καλέργη, Φιλαρέτη Κομνηνού – Ευγενία Δημητροπούλου, Νάντια Μπουλέ και Ελένη Κουτσιούμπα - Νεφέλη Μαιστράλη - Αμαλία Νίνου - Αριστέα Σταφυλαράκη ενσαρκώνουν εννέα ηρωικές γυναίκες.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας, που εορτάζεται κάθε 8 Μαρτίου, παρουσιάζουμε εννέα θεατρικές παραστάσεις – φόρο τιμής σε γυναίκες που δεν φοβήθηκαν να υψώσουν το ανάστημά τους, να διεκδικήσουν τα όνειρά τους, να αγωνιστούν για τα πιστεύω τους, την πατρίδα τους και το δικαίωμά τους για τη ζωή.

George Spanos

«Φιλιώ Χαϊδεμένου»: «Όσο ζω κι αναπνέω δεν θα σταματήσω ποτέ να μιλώ για όσα ζήσαμε οι Ελληνες της Σμύρνης, της Μικράς Ασίας, με τη Φωτιά, τον διωγμό, τον ξεριζωμό μας από τα άγια χώματα, την καταδίκη σε προσφυγιά…». Υπήρξε η φωνή-καταγγελία για τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ένα φωτεινό παράδειγμα αντίστασης, της δύναμης της θέλησης και του αγώνα για επιβίωση. Το έργο και η ημέρας της Φιλιώ Χαϊδεμένου στη Μικρά Ασία μεταφέρονται στο σανίδι από την Βασίλη Ευταξόπουλου, με την Δέσποινα Μπεμπδέλη σε μια αλησμόνητη ερμηνεία. (Θέατρο Βεάκη)

Sissy Bistola

«Λέλα Καραγιάννη – Η μάνα της Αντίστασης»: Εμπνευσμένος από τη ζωή της, ο Γιώργος Α. Χριστοδούλου γράφει ένα συγκλονιστικό μονόλογο για την ιστορία της αγωνίστριας της Εθνικής Αντίστασης Λέλας Καραγιάννη, τον οποίο μεταφέρει στη σκηνή η Γιώτα Κουνδουράκη με την Μαίρη Βιδάλη στον ομώνυμο ρόλο. Επικεφαλής της αντιστασιακής οργάνωσης «Μπουμπουλίνα», η Καραγιάννη εκτελέστηκε από τα στρατεύματα κατοχής για τη δράση της στο Δαφνί στις 8 Σεπτεμβρίου 1944, τριάντα τέσσερις ημέρες πριν την απελευθέρωση της Αθήνας. Είχε πέσει στα χέρια της Γκεστάπο τον Ιούλιο εκείνης της χρονιάς μαζί με τα πέντε από τα επτά παιδιά της, υπομένοντας φριχτά βασανιστήρια στα κρατητήρια της οδού Μέρλιν. (Διάχρονο Θέατρο)

«Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17»: Παιδί προσφύγων από την Ιωνία, η Αθηνά Χατζηεσμέρ γεννήθηκε και έζησε στα προσφυγικά του Ταύρου, όπου εντάχθηκε από μικρή στην αντίσταση με την ΕΠΟΝ, την Ενιαία Πανελλαδική Οργάνωση Νέων που ιδρύθηκε κατά τη διάρκεια της Κατοχής, στις 23 Φεβρουαρίου 1943, και ήταν μέλος του ΕΑΜ. Στα 17 της χρόνια, συνελήφθη από τους Γερμανούς και εκτελέστηκε στις 2 Οκτωβρίου 1944 στο σκοπευτήριο της Καισαριανής, τραγουδώντας «Στη στεριά δεν ζει το ψάρι». Με αφορμή την αληθινή ιστορία της, η ηθοποιός Ηλιάνα Μαυρομάτη μαζί με τη χορογράφο Φαίδρα Σούτου και τον μουσικό – συνθέτη Ισίδωρο Πάτερο παρουσιάζουν ένα μονόλογο με τη συγγραφική υπογραφή της Θαλασσιάς Αντωνοπούλου, που ερευνά τον αιώνια νέο άνθρωπο που αγωνίζεται για τη ζωή και το δίκαιο, φτάνοντας μέχρι το θάνατο. (Θέατρο Επί Κολωνώ)

«Αγγέλα Παπάζογλου»: Βασισμένος στις διηγήσεις της πολυτάραχης ζωής της μητέρας του, Αγγέλας Παπάζογλου, συζύγου του ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου, ο Γιώργος Παπάζογλου γράφει ένα μονόλογο για τις μαρτυρίες της Σμυρνιάς τυφλής ρεμπέτισσας, οι οποίες διατρέχουν τα ταραγμένα χρόνια της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Στον ομώνυμο ρόλο, η Άννα Βαγενά, η οποία υπογράφει τη σκηνοθεσία της παράστασης μαζί με τον Λάμπρο Λιάβα. (Θέατρο Μεταξουργείο)

«Ρόζα Εσκενάζυ. Η Βασίλισσα του Ρεμπέτικου»: Ο Παναγιώτης Μέντης γράφει, ο Αντώνης Λουδάρος σκηνοθετεί και η Νεφέλη Ορφανού ενσαρκώνει την Ελληνίδα εβραϊκής καταγωγής χαρισματική ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου και του σμυρναίικου τραγουδιού και μας ταξιδεύει στην μυθική ζωή της. Αν και βίωσε τις πιο σημαντικές δεκαετίες της ιστορίας της Ελλάδας, πέρασε δια πυρός και σιδήρου μέσα από πολέμους, κατοχή, αντίσταση, δικτατορίες κι έρωτες, δεν έπαψε ούτε στιγμή να είναι μια γυναίκα που δεν σήκωνε μύγα στο σπαθί της. (Αθηναΐς - Μουσική Θεατρική Σκηνή)

«Νίκη»: Ο Σταμάτης Φασουλής μεταφέρει στο σανίδι το βραβευμένο μυθιστόρημα του Χρήστου Χωμενίδη, ηρωίδα του οποίου είναι η Νίκη, η μητέρα του διακεκριμένου συγγραφέα, την οποία ερμηνεύουν η Φιλαρέτη Κομνηνού και η Ευγενία Δημητροπούλου . Η ζωή της Νίκης δεν ήταν παραμύθι. Δεν μεγάλωσε όπως τα κορίτσια της ηλικίας της, με παιχνίδια, φλερτ και συνοικέσια. Κουβαλούσε εκ γενετής ένα φορτίο τόσο βαρύ ώστε κινδύνεψε να τη συντρίψει. Πήρε ωστόσο τη ζωή στα χέρια της, παρά το γεγονός ότι έζησε όλες τις εξάρσεις και τα τραύματα της Ελλάδας του τελευταίου αιώνα από την Μικρασιατική καταστροφή μέχρι το 2008. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι πέρασε όλη της την εφηβεία σε κατάσταση βαθιάς παρανομίας, κλεισμένη σε μια αυλή με τους γονείς της, με ψεύτικο όνομα και χίλια ανομολόγητα μυστικά. Σαν Ελληνίδα Άννα Φρανκ, όμως βγήκε ζωντανή από την προσωπική της φυλακή. (Θέατρον, Ελληνικός Κόσμος)

Stavros Habakis / Stavros Habakis

«Σοφία Λασκαρίδου, μια αγάπη μεγάλη»: Βασισμένοι στα ημερολόγια της Σοφίας Λασκαρίδου, ο Παντελής Δεντάκης και οι 4frontal παρουσιάζουν μια παράσταση, που εστιάζει στη σημαντική Ελληνίδα ζωγράφου των αρχών του 1900, την τέχνη της, τη συναρπαστική ζωή της και τον μυθιστορηματικό και μοιραίο έρωτά της με τον λογοτέχνη Περικλή Γιαννόπουλο. Ήταν εκείνη που έσπασε το άβατο στη Σχολή Καλών Τεχνών, ανοίγοντας το δρόμο για τη γυναικεία παρουσία στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Επί σκηνής ερμηνεύεται από τις Ελένη Κουτσιούμπα, Νεφέλη Μαιστράλη, Αμαλία Νίνου και Αριστέα Σταφυλαράκη. (Θέατρο 104)

«Πηνελόπη Δέλτα»: «Η Πηνελόπη Δέλτα είναι μια γυναίκα σημερινή, μια γυναίκα που θέλει να διαλέξει τη ζωή της, να κατευθύνει το πεπρωμένο της, να ορίσει τη μοίρα της. Επιλέγει έστω τον θάνατό της», σημειώνει η Ανδρομάχη Μοντζολή, που μεταφέρει στη σκηνή τη ζωή τη γοητευτική και συνάμα τραγική ζωή της συγγραφέως μέσα από το έργο του Γιώργου Α. Χριστοδούλου και την ερμηνεία της Τζένης Καλέργη, εστιάζοντας στις «σχέσεις και συναντήσεις» που διαμόρφωσαν την προσωπικότητά της και καθόρισαν την πορεία της, όπως η ίδια κατέγραψε στα ημερολόγια και τα έργα της. Η ιστορία της, άρρηκτα δεμένη με την ιστορία του τόπου, ξεδιπλώνεται μπροστά στο κοινό, παράλληλα με τα σύγχρονα του καιρού της γεγονότα, τα οποία καλύπτουν σχεδόν μισό αιώνα σύγχρονης Νεοελληνικής ιστορίας.  (Θέατρο της Ημέρας)

«Εvita»: Γυναίκα με δυναμική και έντονη προσωπικότητα. Γυναίκα σύμβολο, η οποία λατρεύτηκε ως «Αγία» ενός ολόκληρου λαού και ιδίως των γυναικών, μιας και πάλεψε για τα δικαιώματα τους στην Αργεντινή, ιδρύοντας και διευθύνοντας μάλιστα το πρώτο γυναικείο πολιτικό κόμμα μεγάλης κλίμακας της χώρας, το Γυναικείο Περονικό Κόμμα. Η Εβίτα Περόν, σύζυγος του πρώην δικτάτορα της Αργεντινής, Χουάν Περόν, θα «ζωντανέψει» μέσα από το διάσημο μιούζικαλ σε στίχους Τιμ Ράις και μουσική Άντριου Λόιντ Βέμπερ που  θα αναλάβει να σκηνοθετήσει ο Δημήτρης Μαλισσόβας. Στον ομώνυμο ρόλο, η Νάντια Μπουλέ. (από 3 Μαΐου, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά)

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΑΡΑΖΗ