Βιταμίνη D: χρειάζεστε συμπληρωματική χορήγηση;

bitamini-d-trofes
ΔΕΥΤΕΡΑ, 04 ΜΑΙΟΥ 2020

Πολύς λόγος έχει γίνει αυτό το διάστημα για την βιταμίνη D ως ασπίδα προστασίας του ανοσοποιητικού μας. Η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος από το dia-trofis.gr, Φωτεινή Νίκα, εξηγεί αν χρειαζόμαστε συμπλήρωμα για να θωρακιστούμε.

Η βιταμίνη D μία από τις τέσσερις λιποδιαλυτές βιταμίνες, συνεργάζεται με το ασβέστιο και τον φώσφορο για υγιή οστά αλλά και μυς. Η έλλειψή της μπορεί να συνδέεται με μια κλινική κατάσταση που ονομάζεται ραχίτιδα στα παιδιά και οστεομαλακία στους ενήλικες.

Υπό κανονικές συνθήκες, η ηλιακή ακτινοβολία και όχι η διατροφή αποτελεί την καλύτερη πηγή της εν λόγω λιποδιαλυτής βιταμίνης. Έτσι, ακόμα και μία ισορροπημένη διατροφή ικανή να παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, είναι δύσκολο να σας προσφέρει επάρκεια στη βιταμίνη εάν δεν υπάρχει έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία. Ιδιαίτερη προσοχή, όπως αντιλαμβάνεστε, χρειάζεται τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες όπου περνάμε περισσότερο χώρο σε εσωτερικούς χώρους και ο ήλιος είναι ασθενέστερος.

Κατά τη διάρκεια της άνοιξης, θα μπορούσατε να περάσετε λίγο χρόνο σε εξωτερικούς χώρους (π.χ. στον κήπο ή το μπαλκόνι σας-πάντα η έκθεση στον ήλιο πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική βάσει των συστάσεων των δερματολόγων). Ωστόσο, εάν πρέπει να απομονωθείτε ή δεν είστε σε θέση να βγείτε έξω, όπως συμβαίνει το διάστημα της καραντίνας, θα πρέπει να εξετάσετε το ενδεχόμενο να λαμβάνετε καθημερινά ένα συμπλήρωμα της βιταμίνης (μετά από συνεννόηση με το γιατρό σας).

Όσον αφορά τα τρόφιμα, πάμε να δούμε ποια αποτελούν καλές πηγές της βιταμίνης:

• Τα λιπαρά ψάρια, όπως οι σαρδέλες περιέχουν λογικές ποσότητες βιταμίνης D.

•  Ο κρόκος του αυγού, το κρέας, τα εντόσθια και το γάλα περιέχουν μικρές ποσότητες, αλλά αυτό ποικίλλει ανάλογα με την εποχή.

•  Ορισμένα τρόφιμα που έχουν εμπλουτιστεί με βιταμίνη D (π.χ. δημητριακά πρωινού).

Ποιοι βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο για έλλειψη της βιταμίνης;

• Μωρά και νήπια, παιδιά και έφηβοι που περνούν λίγο χρόνο παίζοντας έξω

• Εγκυμονούσες και θηλάζουσες

• Άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών (καθώς μειώνεται η ικανότητα του δέρματος να συνθέτει τη βιταμίνη)

• Άτομα με σκούρο χρώμα δέρματος

• Άτομα που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του σώματός τους όταν κυκλοφορούν έξω

• Όσο πιο βόρεια ζει κάποιος, τόσο λιγότερο επαρκές είναι το φως του ήλιου για σύνθεση της βιταμίνης

• Οποιοσδήποτε περνά πολύ λίγο χρόνο έξω κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού

• Εάν ο αέρας είναι αρκετά μολυσμένος

Εάν ανησυχείτε ότι δεν παίρνετε επαρκή ποσότητα της βιταμίνης καθημερινά ή ανήκετε σε κάποια από τις παραπάνω ομάδες, συζητήστε με το γιατρό ή και τον κλινικό διαιτολόγο σας προκειμένου να σας κατευθύνουν κατάλληλα.

Φωτεινή Νίκα
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
MSc Κλινικής Διατροφής
Εξειδίκευση στη Διαχείριση του Στρες
www.dia-trofis.gr

Βιβλιογραφία                                   
​https://www.bda.uk.com/resource/covid-19-corona-virus-advice-for-the-general-public.html