Πολυφαγία: γιατί πεινάω συνεχώς;

gunaika-gluka
ΔΕΥΤΕΡΑ, 24 ΜΑΙΟΥ 2021

Μόλις φάγατε και πεινάτε ξανά; H Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Σοφία Μάχα, μας εξηγεί τι μπορεί να συμβαίνει.

Το σώμα μας βασίζεται στην τροφή για ενέργεια, επομένως είναι φυσιολογικό να νιώθουμε πείνα, αν δεν φάμε για αρκετές ώρες. Ωστόσο, εάν το στομάχι σας γουργουρίζει συνεχώς, ακόμη και μετά από ένα γεύμα, κάτι μπορεί να συμβαίνει με την υγεία σας. Ο ιατρικός όρος για την ακραία πείνα είναι «πολυφαγία». Διάφορες καταστάσεις μπορεί να προκαλούν πολυφαγία:

1. Διαβήτης
Το σώμα μας μετατρέπει τη ζάχαρη των τροφών σε γλυκόζη, το καύσιμο των κυττάρων. Όταν όμως πάσχετε από διαβήτη, η γλυκόζη αδυνατεί να φτάσει στο εσωτερικό των κυττάρων. Το σώμα σας αντ’ αυτού την απομακρύνει με τα ούρα και σας δίνει σήμα να καταναλώσετε περισσότερη τροφή. Τα άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου Ι συγκεκριμένα μπορεί να τρώνε μεγάλες ποσότητες φαγητού και παρ’ όλα αυτά να χάνουν βάρος. Πέρα από την έκρηξη στη όρεξή σας, στα συμπτώματα του διαβήτη περιλαμβάνονται:

  • Πολυδιψία (ακραία δίψα)
  • Συχνοουρία
  • Ανεξήγητη απώλεια βάρους
  • Θολή όραση
  • Κοψίματα και μώλωπες που αργούν να επουλωθούν
  • Μυρμήγκιασμα ή πόνος στα χέρια ή στα πόδια
  • Κούραση

2. Χαμηλό σάκχαρο αίματος
Η υπογλυκαιμία είναι η κατάσταση όπου η γλυκόζη στο σώμα πέφτει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Αποτελεί μια κοινή ανησυχία των ατόμων με διαβήτη, όμως και άλλα προβλήματα υγείας μπορούν να την προκαλέσουν, συμπεριλαμβανομένης της ηπατίτιδας, των νεφρικών δυσλειτουργιών, των νευροενδοκρινικών όγκων στο πάγκρεας (ινσουλινώματα) και των προβλημάτων των επινεφριδίων και των αδένων της υπόφυσης. Σε αρκετές περιπτώσεις, τα άτομα με υπογλυκαιμία μπορεί να μοιάζουν μεθυσμένα. Μπορεί να μπερδεύουν τα λόγια τους ή να δυσκολεύονται στη βάδιση. Στα συμπτώματα εμπεριέχονται τα ακόλουθα:

  • Άγχος
  • Σύγχιση
  • Ωχρό δέρμα
  • Τρέμουλο
  • Εφίδρωση
  • Μούδιασμα στα χείλη

3. Έλλειψη ύπνου
Η έλλειψη ύπνου μπορεί να επηρεάσει τις ορμόνες που ελέγχουν την πείνα. Τα άτομα που στερούνται ύπνου έχουν μεγαλύτερη όρεξη και δυσκολεύονται να νιώσουν χορτάτοι. Είναι επίσης μεγαλύτερη η επιθυμία για τρόφιμα υψηλά σε λίπος και θερμίδες, όταν υπάρχει αίσθημα κούρασης. Άλλες συνέπειες της στέρησης ύπνου συνιστούν οι ακόλουθες:

  • Δυσκολία στην διατήρηση της εγρήγορσης
  • Αλλαγές στη διάθεση
  • Αδεξιότητα
  • Περισσότερα ατυχήματα
  • Δυσκολία να παραμείνει το άτομο ξύπνιο μέσα στη μέρα
  • Πρόσληψη βάρους

4. Άγχος
Όταν είστε αγχωμένοι ή σε υπερένταση, το σώμα απελευθερώνει μια ορμόνη που καλείται κορτιζόλη. Αυτή αυξάνει το αίσθημα πείνας. Ακόμη πολλοί άνθρωποι υπό κατάσταση άγχους επιθυμούν φαγητά υψηλά σε ζάχαρη, λίπος ή και τα δύο. Μπορεί να συνιστά μια προσπάθεια του σώματος να καθησυχάσει το μυαλό. Άλλα συμπτώματα είναι:

  • Εκρήξεις θυμού
  • Κούραση
  • Πονοκέφαλος
  • Προβλήματα ύπνου
  • Διαταραχές του στομάχου

5. Διατροφή
Δεν προσφέρουν όλα τα τρόφιμα τον ίδιο κορεσμό. Αυτά τα οποία χαλιναγωγούν καλύτερα την πείνα είναι υψηλά σε πρωτεΐνη – όπως τα άπαχα κρέατα, το ψάρι ή τα γαλακτοκομικά – ή υψηλά σε φυτικές ίνες. Καλές πηγές ινών αποτελούν τα φρούτα, τα λαχανικά, τα προϊόντα ολικής και τα όσπρια. Καλά λιπαρά όπως αυτά που περιέχονται στους ξηρούς καρπούς και το ψάρι μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα χοληστερόλης. Συνιστούν κλειδί για μια ισορροπημένη διατροφή και συμβάλλουν στο αίσθημα κορεσμού. Τα γλυκά, το λευκό ψωμί, πολλά συσκευασμένα τρόφιμα και το φαγητό από ταχυφαγεία υστερούν σε αυτά τα θρεπτικά συστατικά, αλλά είναι υψηλά σε λίπος και ανθυγιεινούς υδατάνθρακες. Αν τα καταναλώνετε σε μεγάλες ποσότητες, θα παρατηρήσετε ότι πεινάτε ξανά σύντομα μετά το γεύμα. Μπορεί να φάτε περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Μπορεί να νιώθετε χορτάτος μετά από ένα γεύμα σε περίπτωση που πάρετε το χρόνο σας, για να μασήσετε και να ευχαριστηθείτε το φαγητό σας, σε αντίθεση με το να το καταναλώσετε εν τάχει. Επίσης, μπορεί να βοηθήσει αν είστε συγκεντρωμένος στο περιεχόμενο του πιάτου σας αντί για το κινητό ή την τηλεόραση.

6. Φαρμακευτική αγωγή
Κάποια φάρμακα μπορεί να σας κάνουν να τρώτε περισσότερο απ’ ότι συνήθως. Τα αντιισταμινικά, που δίνονται στις αλλεργίες ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία, όπως και τα αντικαταθλιπτικά, τα στεροειδή και κάποια αντιδιαβητικά και αντιψυχωσικά φάρμακα. Εάν το βάρος σας έχει αυξηθεί από τότε που ξεκινήσατε την αγωγή, το φάρμακο ενδέχεται να σας κάνει να πεινάτε περισσότερο. Μιλήστε με το γιατρό σας, ώστε να εξετάσετε το ενδεχόμενο αλλαγής της αγωγής σας.

7. Εγκυμοσύνη
Πολλές μέλλουσες μαμάδες αντιλαμβάνονται ένα τεράστιο άλμα στην όρεξή τους. Αυτός είναι ο τρόπος του σώματος να διαβεβαιώνει ότι το έμβρυο λαμβάνει αρκετά θρεπτικά συστατικά, ώστε να αναπτυχθεί. Οι περισσότερες γυναίκες προσλαμβάνουν 1 – 2,5kg κατά τους πρώτους 3 μήνες (ο γιατρός θα αποκαλεί αυτό το διάστημα πρώτο τρίμηνο) και μετά 0,3 – 0,5kg την εβδομάδα για το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο. Άλλα συμπτώματα που μπορεί να υποδηλώνουν εγκυμοσύνη είναι:

  • Μια περίοδος που έχει «χαθεί»
  • Η ανάγκη να ουρείτε συχνά
  • Διαταραχές στομάχου
  • Πόνος στους μαστούς ή πρησμένοι μαστοί

8. Προβλήματα στο θυρεοειδή
Ο θυρεοειδής είναι ένας αδένας στο λαιμό που έχει σχήμα πεταλούδας. Παράγει ορμόνες που ελέγχουν το ρυθμό με τον οποίο λειτουργεί κάθε όργανο στο σώμα. Αν ο θυρεοειδής σας δουλεύει περισσότερο από το φυσιολογικό, μπορεί να έχετε υπερθυροειδισμό.

Πέρα από έναν μεγεθυσμένο θυρεοειδή αδένα, άλλα συμπτώματα του προβλήματος είναι:

  • Η αρτηριακή πίεση
  • Το αίσθημα άγχους
  • Περισσότερη εφίδρωση από το φυσιολογικό
  • Η μυϊκή αδυναμία
  • Αίσθημα δίψας, ακόμη και αν έχετε καταναλώσει υγρά

10. Αφυδάτωση
Είστε πεινασμένος ή απλώς διψασμένος; Δεν είναι πάντα δυνατόν να διαχωριστούν τα σημάδια που λαμβάνετε από το σώμα σας. Μεταξύ των συμπτωμάτων αφυδάτωσης συμπεριλαμβάνονται:

  • Ζαλάδα
  • Αίσθημα κούρασης
  • Σπανιότερη ούρηση ή σκουρόχρωμα ούρα

Κάποιες έρευνες δείχνουν ότι εάν πιείτε ένα ποτήρι νερό πριν ή κατά τη διάρκεια του γεύματος, μπορεί να νιώσετε κορεσμό με την κατανάλωση λιγότερων θερμίδων.

11. Άθληση
Το σώμα σας καίει θερμίδες για καύσιμο όταν ασκείστε. Αυτό οδηγεί σε μια ώθηση του μεταβολισμού σας, τη διαδικασίας με την οποία το σώμα σας χρησιμοποιεί ενέργεια. Σε κάποιους ανθρώπους, αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα μια αύξηση της πείνας.

Σοφία Μάχα
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας logodiatrofis.gr
sophiamaha11@gmail.com