Τελικά είναι οι influencers το μέλλον;

influencer
ΔΕΥΤΕΡΑ, 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021

Το influencing έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, ακόμη κι αν δεν το αντιλαμβανόμαστε, με τους influencers να κάνουν πλέον καριέρα προωθώντας προϊόντα και υπηρεσίες μέσω των social media, με τελικούς αποδέκτες... εμάς. Τι λένε τα νέα στοιχεία για αυτό το είδος μάρκετινγκ; Ήρθε για να μείνει;

Πόσες φορές αγοράσατε (ή έστω επιθυμήσατε) ένα προϊόν επειδή το παρουσίασε κάποιος που ακολουθείτε στο Instagram; Εφόσον είστε ενεργοί σε μια τέτοια πλατφόρμα, η απάντηση μόνο θετική μπορεί να είναι, καθώς είναι πλέον δεδομένο πως το Influencer Marketing συνεχίζει να κερδίζει έδαφος, παρά τις πρώτες ανησυχίες ότι η πανδημία της Covid-19 θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο.

Σύμφωνα με την έκθεση του Influencer Marketing Hub για το 2021, το 90% των ερωτηθέντων επιβεβαίωσαν την αποτελεσματικότητα του Influencer Marketing, αφού όπως υποστηρίζουν, εξελίσσεται και γίνεται ολοένα και πιο ουσιαστικό κομμάτι κάθε καμπάνιας επικοινωνίας. Η ομάδα της Action Global Communications αναλύει τις πιο σημαντικές τάσεις αυτής της περιόδου, ώστε να έχουμε μια εικόνα τι συμβαίνει στις πλατφόρμες που επισκεπτόμαστε καθημερινά και μας επηρεάζουν θέλοντας και μη.

Αγορές μέσω social media
Αν υπάρχει μια μεγάλη τάση που βρίσκεται στο προσκήνιο αυτή τη στιγμή, είναι οι αγορές μέσω social media. Tο εμπόριο στα social media (social commerce) – δηλαδή η διαδικασία πώλησης προϊόντων απευθείας από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης – αναπτύσσεται εντυπωσιακά γρήγορα. Σκεφτείτε μόνο τον τρόπο με τον οποίο μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Instagram και πιο πρόσφατα το TikTok με τη νέα του λειτουργία αγορών, δίνουν στους χρήστες την ευκαιρία να αγοράσουν κάτι που τους τραβάει την προσοχή, χωρίς να αποσυνδεθούν καν από την εφαρμογή. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα προβάλλουν διαρκώς τα προϊόντα που λανσάρονται και διαφημίζουν τις προσφορές της εταιρείας τους. Σύμφωνα με το Facebook for business, 130 εκατομμύρια χρήστες του Instagram πατάνε σε μια τουλάχιστον ανάρτηση σε μηνιαία βάση για να μάθουν περισσότερα για κάποιο προϊόν. Μήπως είστε κι εσείς ανάμεσά τους;

Instagram και Tik Tok στην κορυφή 
Μπορεί το Instagram να παραμένει η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης που προτιμάται για καμπάνιες Influencer Marketing, ο αριθμός όμως των brands που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα στην πραγματικότητα έχει μειωθεί από 80% το 2020 σε 67% το 2021 (Influencer Marketing Hub). Καθώς η πανδημία επηρέασε δισεκατομμύρια ανθρώπων σε όλον τον κόσμο, το TikTok, η νέα άφιξη στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, έγινε η εφαρμογή με τις περισσότερες λήψεις το 2020 (689 εκατομμύρια παγκόσμιοι ενεργοί χρήστες καταγράφηκαν τον Ιανουάριο του 2021). Οι influencers συμμετείχαν κι εκείνοι ευρέως στο ρεύμα της εποχής, συνεργαζόμενοι με brands για χορηγούμενες αναρτήσεις και διαφημίσεις μέσω ελκυστικών βίντεο μικρής διάρκειας που κάνουν θραύση στην Gen Z. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το Business Insider τονίζει πως το TikTok είναι πλέον η δεύτερη σημαντικότερη πλατφόρμα για το influencer marketing το 2021. Μία από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις όμως, είναι το Twitch - μία πλατφόρμα streaming που αυτή τη στιγμή κατατάσσεται ακριβώς πίσω από το Netflix, την Apple και την Google ως η τέταρτη πιο δημοφιλής πλατφόρμα live streaming στον κόσμο (9 εκατ. streamers στο Twitch το 2021 σε σύγκριση με 3,6 εκατ. το 2019). Πλέον δεν είναι μόνο μια πλατφόρμα που εξειδικεύεται στα παιχνίδια, αφού μπορείτε να βρείτε σχεδόν τα πάντα στο Twitch, από μαγειρική μέχρι παρουσιάσεις έργων τέχνης.

Στον κόσμο των Influencers
Η ζήτηση για αυθεντικό περιεχόμενο αυξάνεται στις μέρες μας και οι καταναλωτές επηρεάζονται πιο δύσκολα από διασημότητες με μεγάλη απήχηση. Όμως, εμπνέονται πολύ πιο εύκολα από άτομα που αισθάνονται πιο οικεία και τα οποία μπορούν να εμπιστευτούν. Φυσικά, οι διάσημοι influencers θα έχουν πάντα σημαντική δύναμη, αλλά έρευνες δείχνουν ότι συχνά οι micro-influencers είναι αυτοί που έχουν τα υψηλότερα ποσοστά engagement. Συνήθως εστιάζουν σε συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και θεωρούνται πολύτιμοι καθοδηγητές γνώμης, είτε πρόκειται για μόδα, υγεία, ομορφιά, ταξίδια ή οτιδήποτε άλλο. Η διαφορά μεταξύ των ποσοστών engagement των micro-influencers και των mega-influencers είναι αξιοσημείωτη στο TikTok. Σύμφωνα με έρευνα της Statista αναφορικά με το ποσοστό engagement των influencers του TikTok παγκοσμίως το 2020, οι micro-influencers στην πλατφόρμα επιτυγχάνουν ποσοστά σχεδόν 18%, ενώ οι mega-influencers φτάνουν το 13%. Από την άλλη πλευρά, οι nano-influencers (μια σχετικά νέα κατηγορία influencer) τείνουν να έχουν ακόμη μικρότερο κοινό, αλλά συχνά μοιράζονται ακόμη πιο αυθεντικό περιεχόμενο και μπορεί να έχουν ισχυρή επιρροή σε μια πολύ συγκεκριμένη κοινότητα. Υπάρχει, βέβαια, και μια ακόμη επιλογή, που είναι η χρήση των ίδιων των υπαλλήλων μιας εταιρίας ως influencers, εφόσον αυτοί είναι που γνωρίζουν το προϊόν καλύτερα απ’ όλους. Είναι μία τάση, που χρησιμοποιείται εδώ και καιρό από καινοτόμες εταιρείες, οι οποίες αξιοποιούν τα ενδιαφέροντα και την αφοσίωση των υπαλλήλων τους χρησιμοποιώντας τους ως υποστηρικτές του brand τους.

H δύναμη των βίντεο
Μπορεί να ακούγεται ξεπερασμένο, αλλά το βίντεο ήταν, και εξακολουθεί να είναι, ο καλύτερος και αποτελεσματικότερος τρόπος αλληλεπίδρασης με το κοινό. Οι σύγχρονοι καταναλωτές εστιάζουν την προσοχή τους για πολύ μικρό διάστημα και η αυξανόμενη δημοτικότητα του περιεχομένου βίντεο δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Η Cisco έχει προβλέψει ότι μέχρι το 2022, τα online βίντεο θα αποτελούν πάνω από το 82% της συνολικής κίνησης στο διαδίκτυο για τους καταναλωτές, ποσοστό 15 φορές υψηλότερο από ό,τι το 2017. Mια πρόσφατη έρευνα της Biteable σχετικά με την κατάσταση του μάρκετινγκ βίντεο τόνισε ότι το 74% των marketeers θεωρεί ότι το βίντεο έχει καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τις στατικές εικόνες, ενώ το 68% των marketeers δηλώνει ότι το βίντεο αποδίδει περισσότερο και από τις διαφημίσεις της Google. Τα στατιστικά στοιχεία των καταναλωτών είναι επίσης αποκαλυπτικά: το 66% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά να παρακολουθήσει ένα σύντομο βίντεο για να μάθει περισσότερα για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, ενώ μόνο το 18% θα προτιμούσε να διαβάσει ένα άρθρο, μία ιστοσελίδα ή μια ανάρτηση που βασίζεται σε κείμενο (Elite Content Marketer).