Γρανίτα ή παγωτό; Η ειδικός απαντά

pagoto-sormpe
ΤΕΤΑΡΤΗ, 03 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2022

Η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Ευαγγελία Αυγεράκη, του diatrofi.gr, δίνει μια απάντηση στο αιώνιο δίλημμα του καλοκαιριού.

Είμαστε πια στην καρδιά του καλοκαιριού, η ζέστη χτυπάει κόκκινο και ήρθε η ώρα να απαντήσουμε στο αιώνιο ερώτημα: παγωτό ή γρανίτα; Ποιο είναι πιο θρεπτικό; Τι να προτιμήσουμε; Η αλήθεια είναι ότι το παγωτό είναι ξεκάθαρος νικητής τουλάχιστον στις προτιμήσεις των περισσότερων, όμως δεν είναι λίγοι εκείνοι που τους αρέσει εξίσου και η γρανίτα. Πάμε όμως να βάλουμε τις 2 αυτές επιλογές στο μικροσκόπιο.

 Πώς φτιάχνεται το παγωτό;
Υπάρχουν 2 είδη παγωτού, το φρέσκο και το εργοστασιακό (βιομηχανικό) παγωτό. Το φρέσκο παγωτό μπορούμε να το βρούμε στα ζαχαροπλαστεία και στις gelateria, ενώ το βιομηχανικό παγωτό το βρίσκουμε στα ψυγεία των supermarket, περιπτέρων κτλ. Παράλληλα, τα 2 είδη παγωτού έχουν κάποιες διαφορές ως προς την παραγωγή και τη σύνθεση.

Το φρέσκο παγωτό περιέχει λίπος από φυσικές πηγές, δηλαδή το λίπος του γάλακτος και της κρέμας γάλακτος, ενώ το βιομηχανικό παγωτό περιέχει αποβουτυρωμένο γάλα σε σκόνη και πρόσθετο λίπος από υδρογονωμένα φυτικά λιπαρά. Ακόμη, το βιομηχανικό παγωτό έχει μεγαλύτερη περιεκτικότητα αέρα από το φρέσκο για αυτό και έχει πιο ελαφριά γεύση.

Στο βιομηχανικό παγωτό μπορούμε εύκολα από την ετικέτα να δούμε τα θρεπτικά συστατικά του, δηλαδή την περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, λιπίδια, υδατάνθρακες και φυσικά τις θερμίδες καθώς και τον χρόνο ζωής του, που είναι περίπου 2 χρόνια. Ο χρόνος ζωής του φρέσκου παγωτού είναι λίγες εβδομάδες.

Υπάρχουν «διαιτητικές» επιλογές παγωτού;
Γενικότερα, οι πιο απλές γεύσεις παγωτού είναι και αυτές που σου δίνουν τις λιγότερες θερμίδες. Όσο προσθέτετε μπισκότα, πραλίνες, καραμέλα κ.τ.λ τόσο αυξάνετε τη θερμιδική του αξία και παράλληλα μειώνετε τη θρεπτική του αξία.

Πέρα από τις κλασικές γεύσεις πλέον, τόσο στο βιομηχανικό όσο και στο φρέσκο παγωτό, μπορείτε να βρείτε πολλές επιλογές πιο light εκδοχών. Χαμηλό σε λιπαρά, με λιγότερη ζάχαρη, με γλυκαντικά όπως στέβια είναι οι βασικές επιλογές για όσους προσέχουν το σωματικό σου βάρος ή κάνουν κάποια ειδική διατροφή (π.χ. οι διαβητικοί).

Πώς φτιάχνεται η γρανίτα;
Η γρανίτα αποτελείται από πάγο, χυμό φρούτων και ζάχαρη και αλλιώς ονομάζεται σορμπέ. Μπορείτε να βρείτε διάφορες γεύσεις από φρούτα, όπως φράουλα, λεμόνι, μάνγκο κτλ. Εκτός από αυτή την παρασκευή, υπάρχει και η επιλογή με τη χρήση γάλακτος, η οποία ονομάζεται σερμπέ. Πλέον, μπορείτε να βρείτε στο εμπόριο και επιλογές γρανίτας χωρίς ζάχαρη ή ακόμη και με γλυκαντικά όπως στέβια.

Πόσες θερμίδες έχει το παγωτό και η γρανίτα;
Η θερμιδική αξία του παγωτού και της γρανίτας βασίζεται στην περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη και σε λίπος. Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα συστατικά και τις θερμίδες από διάφορα είδη παγωτού και γρανίτας.
 

ΕίδοςΠοσότηταΕνέργεια (kcal)Πρωτεΐνες (g)Υδατάνθρακες (g)Λιπίδια (g)
Παγωτό βανίλια1 scoop (120g)2484,228,313,2
Παγωτό σοκολάτα1 scoop (120g)  2594,633,813,2
Παγωτό βανίλια fat free1 cup (130g)185640,40
Παγωτό σοκολάτα (με ξηρούς καρπούς, cookies κτλ)1 scoop (125g)3114,94314,8
Παγωτό βανίλια (με ξηρούς καρπούς, cookies κτλ)1 scoop (125g)3024,638,114,8
Gelato βανίλια1 scoop (160g)3985,635,725,9
Gelato σοκολάτα1 scoop (160g)4027,631,727,2
Γρανίτα φρούτων1 cup (200g)2201,654,20,1
Γρανίτα1 stick (50g)4009,60,1

Τελικά, να επιλέξω παγωτό ή γρανίτα;
Σωστή απάντηση δεν υπάρχει! Μπορείτε να επιλέξετεαυτό που σας αρέσει περισσότερο και να το απολαύσετε πραγματικά. Όπως είδαμε μεγάλες διαφορές δεν υπάρχουν στις θερμίδες και στα θρεπτικά συστατικά. Συνεπώς όταν θα έρθει η ώρα να επιλέξετε τι θα καταναλώσετε, το μόνο που έχετε να σκεφτείτε είναι τι έχετε όρεξη!

Πώς μπορώ να φτιάξω σπιτικό «παγωτό»;
Σίγουρα θα έχετε δει ή και δοκιμάσει να φτιάξετε σπιτικό παγωτό από κάποια συνταγή, όμως η αλήθεια είναι ότι δύσκολα πετυχαίνουμε την επιθυμητή υφή και την αφράτη σύσταση. Ωστόσο, αν θέλετε να δοκιμάσετε μια πιο υγιεινή επιλογή με ελάχιστα υλικά που θυμίζει έντονα παγωτό σας έχω τη λύση! Θα χρειαστείτε να τεμαχίσετε μια πολύ ώριμη μπανάνα, να επιλέξετε κάποια πολύ ώριμα φρούτα που έχουν ξεμείνει όπως φράουλα και να τα βάλετε στην κατάψυξη. Χτυπώντας σε ένα δυνατό μίξερ με λίγο γάλα ή γιαούρτι έχουμε αμέσως ένα τέλειο «παγωτό».

Δοκιμασμένες ιδέες για το τέλειο σπιτικό «παγωτό»

  • Μπανάνα – Φράουλα – Ρόφημα αμυγδάλου
  • Μπανάνα – Σκόνη κακάο – Ρόφημα φουντουκιού
  • Μπανάνα – Μύρτιλα – Ρόφημα καρύδας
  • Μπανάνα – Φιστικοβούτυρο – Ρόφημα αμυγδάλου
  • Μπανάνα – Σταγόνες σοκολάτας – Ρόφημα αμυγδάλου

Φυσικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε φυτικό ρόφημα σας αρέσει, είτε γάλα είτε γιαούρτι. Οι ιδέες είναι ανεξάντλητες αρκεί να υπάρχει φαντασία!

Συνολικά, να θυμάστε ότι αν κρατήσουμε το μέτρο στην κατανάλωση παγωτού ή/και γρανίτας το καλοκαίρι, δεν θα αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα με το σωματικό βάρος. 

Ευαγγελία Αυγεράκη
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
www.diatrofi.gr

Βιβλιογραφία

Uniteis e.V. May 2011. Differenze qualitative tra gelato artigianale e “ice cream.” Available at: http://www.uniteis.com/gelato-artigianale/differenze-qualitative-tra-gelato-artigianale-e-ice-cream/. Accessed 4 May 2016

USDA Nutrient Database ICE CREAM, VANILLA (SURVEY (FNDDS), 1097924) 

USDA Nutrient Database ICE CREAM, CHOCOLATE (SURVEY (FNDDS), 1097926) 

USDA Nutrient Database ICE CREAMS, VANILLA, FAT FREE (SR LEGACY, 170659) 

USDA Nutrient Database ICE CREAM, CHOCOLATE, WITH ADDITIONAL INGREDIENTS (SURVEY (FNDDS), 1097927) 

USDA Nutrient Database ICE CREAM, VANILLA, WITH ADDITIONAL INGREDIENTS (SURVEY (FNDDS), 1097925) 

USDA Nutrient Database GELATO, CHOCOLATE (SURVEY (FNDDS), 1097931) 

USDA Nutrient Database GELATO, VANILLA (SURVEY (FNDDS), 1097930) 

USDA Nutrient Database SORBET (SURVEY (FNDDS), 1102741) 

USDA Nutrient Database POPSICLE (SURVEY (FNDDS), 1103997)