Φάτε ψάρια με τον κυκλαδίτικο τρόπο

sardeles-psari-alati-pasta

Λίγη παστή σαρδέλα πάντα είναι ευπρόσδεκτη

ΠΕΜΠΤΗ, 08 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2019

Εκτός από φρέσκο ψαράκι με τη θάλασσα να σας βρέχει τα πόδια, οι Κυκλάδες έχουν κι άλλους τρόπους να καταναλώνουν τα ψάρια τους και να παίρνουν τα απαραίτητα καλά λιπαρά στη διατροφή τους.

Σίγουρα το φρέσκο ψαράκι είναι η πρώτη επιλογή στις διακοπές για όσους αγαπούν τα ψάρια. Μαζί με τα αντιοξειδωτικά της ντομάτας, τα μονοακόρεστα λιπαρά του ελαιόλαδου, την ενυδατική δράση του αγγουριού και την αντιφλεγμονώδη δράση του κρεμμυδιού από τη χωριάτικη, το ψάρι προσθέτει το φώσφορο, την πρωτεΐνη, τη βιταμίνη D και τα καλά λιπαρά του –μεταξύ άλλων- και δίνει ένα υπέροχο, χορταστικό, καλοκαιρινό και ελαφρύ γεύμα.

Στις Κυκλάδες, όμως, και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, η κατανάλωση ψαριού με αυτό τον τρόπο δεν είναι η μόνη επιλογή. Πολύ συχνά επιλέγουν να κάνουν τα μικρά ψάρια παστά, για να διαρκέσουν όλο το χειμώνα και να έχουν άρωμα καλοκαιριού και τις κρύες χειμωνιάτικες ημέρες. Για να τα φτιάξουν, τα αφήνουν στον ήλιο να ξεραθούν και τοποθετούνται σε αλάτι, το οποίο τα συντηρεί όλη τη χρονιά. Συνήθως, το καλοκαίρι παστώνονται ο γαύρος και οι σαρδέλες, ψάρια πλούσια σε καλά λιπαρά, φώσφορο και ασβέστιο.

Κακαβιά πλούσια σε βιταμίνες και βάλσαμο για το στομάχι

Στην Πάρο, αλλά και στη Νάξο προτιμούν τη λεγόμενη «γούνα», δηλαδή ψάρι που συνήθως είναι κολιός, αλλά μπορεί να είναι και σκουμπρί ή παλαμίδα, και έχει «ψηθεί» και αφυδατωθεί στον ήλιο, για να ψηθεί μετά στη σχάρα και να συνοδέψει το ούζο και τη σαλάτα σας.

Τέλος, οι Κυκλάδες φημίζονται και για τις περίφημες κακαβιές τους, δηλαδή τις σούπες από ψάρι, που περιέχουν και πατάτα, καρότο, σέλινο, κολοκύθι, λεμόνι, συνδυάζοντας τις φυτικές ίνες και τις βιταμίνες των λαχανικών, με τα καλά λιπαρά του ψαριού, σε ένα γεύμα ό,τι πρέπει για την επόμενη ημέρα από τις νησιώτικες… κραιπάλες!